|
Post by Sinte on Dec 1, 2016 21:47:54 GMT 2
Kouluvalmennus 10.12.
avoinna Metsiksen RKM-osallistujille Piirros: Ama 2015 RKM-valmennuksiin osallistumalla voit tienata pisteitä metsaruuksien finaalia varten. Valmennuksilla voi kerätä enintään 5 pistettä! 10.12. Metsälammella järjestettävä kouluvalmennus on avoinna vain Metsälammelta ratsastuskoulumestaruuksiin osallistuville ratsukoille. Tällä kertaa valmennuksessa harjoittelemme ratsukoiden tasojen mukaisesti osakilpailuiden kouluratoja: Helppo C: 2 2000, Helppo B: 3 2009 ja Helppo A: 5 2015. Valmennuksiin osallistutaan tarinalla, ja valkusta jokainen kuitannut ratsukko saa +100 sanaisen palautteen. Osallistuminen- Osallistu tässä alla omalla nimelläsi ja kisaratsullasi (osallistuminen on avoinna vain RKM-tapahtumaan osallistuneille Metsisläisille) Kirjoita osallistumisen yhteyteen myös se kouluratsastuksen kilpailuluokka, johon osallistuit.
- Kuittaa valmennus tarinalla/piirroksella kouluvalmennuksesta. Tarinassa tulee olla väh. 200 sanaa. (sanalaskuri) HUOM! vain kuitatusta valmennusosallistumisesta tienaa pisteen.
- Kuittaus tulee lähettää tähän viimeistään 10.12., mutta sen voi lähettää jo osallistumisen yhteydessä - saat valmennuskommentin kun kuittaus on tullut perille.
OsallistuneetLaura - Jätkä (HeB) Silja - Sintti (HeC) Kasper - Majuri (HeA) Vilja - Leevi (HeB)
|
|
|
Post by laura on Dec 1, 2016 21:56:55 GMT 2
Laura - Jätkä, helppo B
|
|
|
Post by Silja on Dec 1, 2016 22:11:42 GMT 2
Silja - Sithiriel Fair, Helppo C
Pakkanen nipisteli poskipäitä, vaikka olin upottanut leukani syvälle takkini korkeaan kaulukseen. Sinte ei sanonut siitä mitään, sillä hän tuntui ymmärtävän, kuinka pureva talvisää tänään olikaan, hytistessään maneesin katsomossa paksuun enkkuvilttiin kääriytyneenä. Sintin tahdikas ravi jylisi uraa pitkin minun yrittäessäni jännittää vatsalihaksiani hampaat irveessä, pystyäkseni edes joten kuten pitämään takapuoleni satulassa. - Ei liian kiireistä ravia ja kevyt käsi! Sinte huusi. Sintti pureksi kuolaintaan ja kääntyi hieman tahmeasti kulmaan, oikaisten sen syvimmästä kohdasta muutaman metrin. Lyhyen sivun keskeltä nostin laukan ja yritin ratsastaa tahdikasta laukkaa uraa pitkin asettaen Sinttiä hieman jo valmiiksi vasemmalle. Pitkän sivun keskeltä siirsin Sintin pyöreälle ympyrälle. Minun heikkouteni oli ratsastaa laukkaa suoralla uralla, joten tahti parani paljon ympyrälle siirryttäessä, ja jopa Sinte kehaisi hyvää tahtia. Lävistäjällä Sintti venytti askeltaan ja tuntui keinahtavan vain muutamalla askeleella vastapäiseen kulmaan. - Istu satulaan! Sinte sanoi napakasti, mutta muutama siirtymisen jälkeinen askel oli aivan mahdotonta istua. Sintti taisi muutoinkin hieman levitä laukkaamisesta, tai sitten minulla oli kiire lopettaa rata. Viimeinen voltti oikaisi jälkimmäisen puoliskonsa, enkä minä päässyt enää istumaan rennosti. - Hartiat alas ja valmistele! Korjaa vasemmalla pohkeella, Sinte naulitsi katseensa meidän lopputervehdykseen. Sintti pysähtyi tasaisesti keskihalkaisijalle Sintin eteen, minä tein lopputervehdyksen ja annoin Sintille sitten vapaan ohjan. Laura ja Kasper taputtivat omien ratsujensa selästä. - Se oli ihan hyvä! Olette te kyllä kehittyneet jo paljon, Sinte rohkaisi ja kurottautui taputtamaan Sintin kaulaa katsomon kaiteen yli. - No ehkä vähän, minä hymyilin. - Nyt se on jo ratsastuksen lopussa silleen jo melko hyvä. Tai ainakin mulla on sellanen tunne, että vaikka se ei nyt välttämättä niin hienoa menoa olisi, niin jonkunlainen työvoitto on ansaittu. - Todellakin! Muista istua satulaan ja rentoutua. Ratsasta rauhassa ja nauti radasta, se on teidän hetki! Valmennuskommentti:
Sintti ei tosiaan ole mikään helpoin ratsastettava koulupuolella. Jo yksinään pompottavassa ravissa istuminen on täyttä tuskaa! Tällä hetkellä tärkeintä ratsastuksessa on oma rauhallisuutesi. Harkitse jokainen siirtosi tarkkaan, äläkä yritä yhtään ylimääräistä. Käytä energia siihen mikä on riittävää, ja keskity perusasioihin. Ylimääräisen hionnan voit jättää vaikka finaaliradalle, jos siltä tuntuu! Nyt huomasin, että ratsastuksen peruspilarit olivat melko huteria, kun keskityit työstämään Sintistä eleganttia kouluratsua. Helppo C -radalla vähempikin riittää! Lyhennä hieman kulmiin tultaessa, jotta pystyt ratsastamaan ne huolellisesti läpi ilman oikomisia. Laukkatyöskentelynne oli erinomaista! Sintin kanssa itsenäisesti treenatessasi harjoittele erityisen paljon suoralla uralla laukkaamista. Koeta pitää pohkeet kiinni ja ryhti suorana, suoralle uralle siirtyessä ole tarkkana ettei Sintti pääse tiputtamaan raville. Tsemppiä seuraaviin osakilpailuihin, te pystytte kyllä parempaan suoritukseen!
|
|
|
Post by Kasper on Dec 2, 2016 8:58:54 GMT 2
Kasper - Mörkövaaran Majuri, Helppo A
|
|
|
Post by Sinte on Dec 2, 2016 10:17:07 GMT 2
Loistavaa että ootte mukana muistutan vielä, että vain kuitatusta valmennusosallistumisesta tienaa pisteen!
|
|
|
Post by laura on Dec 3, 2016 17:21:56 GMT 2
Kuittaus; Kadonneiden vatsalihasten metsästystäNostin jalkani Jätkän koulusatulan jalustimeen ja hyppäsin kyytiin. Tänään meillä oli ensimmäinen yhteinen RKM-valmennus, kouluratsastuksen merkeissä. Valmennus oli meille todellakin paikallaan, sillä ensimmäisen osakilpailun koululuokka ei mennyt meidän osaltamme aivan nappiin. Olimme luokan kolmanneksi viimeisiä. Jätkä oli ollut ihan hyvä ratsastaa, mutta esimerkiksi laukkalävistäjä - jossa tuli X:n kohdalla siirtyminen raviin oli meille hankala, sillä Jätkä oli vaihtanut lähes välittömästi laukan ilman raviaskelia. Laukkahan oli vasta tarkoitus vaihtaa oikeaan H:n ja C:n välissä. Siirtymisetkin olivat olleet meille hieman ongelmallisia, sillä innostuessaan Jätkä pääsi valumaan hieman pitkäksi ja tällöin emme saaneet siirtymisiä laukasta raviin täysin oikeissa pisteissä. Tänään meillä oli tarkoituksena hieman käydä läpi ja harjoitella Helppo B-radan osia.
Aloitimme alkuverryttelyllä, jossa Jätkä oli jo melkoisen mukava ratsastaa. Ruuna kuunteli hyvin pidätteitäni, eikä juossut alta pois. Keskityimme lähinnä valmennuksessa meille hankalina olleisiin osuuksiin - eli lävistäjään ja siirtymisiin. Teimme alkuun myös keskikäynnillä lyhyitä pätkiä, kuten radassakin. Alkuun jätkä ei pidetänyt askeltaan tarpeeksi ja siirtyi usein raviin, sillä en saanut pidettyä ruunaa tarpeeksi hyvin ohjan ja pohkeen välissä. Kun homma alkoi sujua ja minä tiesin, kuinka rohkeasti uskallan Jätkää vaatia, alkoi homma toimimaan. Jätkä oli radalla kilpailuissa tehnyt suht hyvää keskikäyntiä, mutta en ollut uskaltanut pyytää ruunaa pidentämään askeltaan tarpeeksi - jonka vuoksi pisteitä ei tullut niin paljoa, kun Jätkän käynnistä voisi saada irti. Jatkoimme sen jälkeen laukkasiirtymisten parissa. Alkuun ruuna ei oikein jaksanut kuunnella pidätteitäni, jonka vuoksi siirtymiset venyivät. Pikkuhiljaa, kun opin pitämään vatsalihakseni tiukkana koko siirtymisen ajan, Jätkä alkoi kuuntelemaan. Ruuna sai minut heitettyä irti satulasta, jonka vuoksi pidättäminen oli hankalaa. Lopuksi teimme vielä laukkalävistäjiä, siirtyen sen keskellä raviin. Tämä sujui heti alkuun oikeastaan aika hyvin, koska olin saanut Jätkän läpi siirtymisillä jo niin hyvin. Muutamat vaihdoit tulivat suoriltaan - sillä en istunut tarpeeksi satulassa. Loppuun tulimme vielä kokoradan läpi ja homma sujui huomattavasti paremmin kuin aikaisemmilla kerrroilla.
Loppujen lopuksi hommasta jäi hyvä mieli ja sain hyviä vinkkejä siirtymisten parantamiseen. Näillä vinkeillä kohti seuraavaa osakilpailua ! Valmennuskommentti
Jätkä vaikutti valmennuksen alussa oikein hyvältä ratsastaa! Kerroit hieman ongelmakohdistanne ensimmäisessä osakilpailuissa, joten keskityimme valmennuksessa erityisen paljon niiden hiomiseen. Jätkä on niin taitava ja innokas työskentelijä, että raviin siirtymisen sijasta se olisi tehnyt suoran laukanvaihdon. Tiedostit melko hyvin ongelmakohdat, mikä auttoi niiden selvittämisessä. Vaikka Jätkä onkin taitava hevonen, se tekisi asioita mielellään oman päänsä mukaan. Kannattaa siis todella olla rohkea pyynnöissä ja pitää tiukasti kiinni päätöksistä! Valmennuksen loppupuolella rohkenit pyytämään Jätkältä upeaa keskikäyntiä: pidä tästä kiinni myös seuraavissa osakilpailuissa, niin keräätte varmasti pisteitä! Myös ravisiirtymiset lävistäjällä alkoivat sujua kerta kerralta paremmin, ja Jätkäkin hoksasi ettei nyt haetakaan suoraa laukanvaihtoa. Ole rohkea pyynnöissäsi, ja muista pitää ryhti suorana!
|
|
|
Post by Kasper on Dec 4, 2016 15:32:45 GMT 2
Me oltiin Majurin kanssa huristeltu ekoissa osakilpailuissa aika puhtaasti metsikköön, ja mä olin itsekin ehtinyt hetkellisesti harmistua itselleni kun olin hädissäni heti lähtenyt mukaan isoihin kisoihin. Olin kuitenkin saanut nopeesti käännettyä kisamoodin takaisin kaakkoon. Hiiteen moiset negatiiviset ajatukset, eihän murehtiminen auttaisi kuitenkaan yhtään mitään! Mun katse oli käännetty kohti tulevaa ja siinä se oli nytkin - ponnistessani itseäni Majurin leveään selkään maneesin lämmössä ja kahlatessani ajatuksissani läpi meidän luokan, helpon A:n koulurataa jota nyt Sinten valvovan silmän alla päästäisi treenailemaan.
Majuri tuntui lämmittelyissä innokkaalta ja oikein hyvältä. Heti kun kokosin ohjia paremmin käsiin ori valpastui ja ryhdistäytyi automaattisesti. Me lämmiteltiin siirtymisillä ravissa ja käynnissä kunnes viimein siirryttiin itse asiaan.
Majurin ravi oli tahdikasta ja eteenpäinpyrkivää, ja mä toivoin että ori olis seuraavissa osakisoissakin yhtä hyvässä vireessä. Se reagoi pienempiinkin apuihin. Pysähdykset oli meidän vahvuus! Mun ei tarvinnut paljoa sitä hiljennellä kun ori jo seisahtui kaikille neljälle jalalleen.
Avotaivutuksiin tarvittiinkin sitten vähän enemmän töitä. Takaosa meinasi puskea ulos alussa, mutta sain pidettyä homman kasassa Sinten neuvoessa tukemaan takaosaa viemällä ulkopohjetta hieman taaemmas. Suluissa pohkeilla sählääminen jäi vähemmälle ja Majuri liikkui ihan hyvin eteen. Orin takaosa meinasi tosin tässäkin kohtaa jäädä hieman turhan kevyehköksi. Liikkeet sujui oikealle paremmin kuin vasempaan suuntaan.
Askellajien temponvaihtelut ja siirtymiset oli selvästi meidän juttu tänään! Niissä Majuri hakeutui avuille tosi hyvin ja oli muutenkin todella yhteistyökykyisellä tuulella. Kun mä löysäsin ohjaa valmennuksen loppuvaiheilla olin todella tyytyväinen ratsuvalintaani!
Valmennuskommentti
Onneksi ensimmäisen osakilpailun tulokset eivät merkitse vielä mitään, ja saatte Majurin kanssa vielä uusia tilaisuuksia seuraavissa osakilpailuissa! Majuri oli tänään hyvin kuulolla, ja yhteistyönne pelitti vallan mainiosti. Huomasin, että jännitit monesti huomaamattasi hartioitasi. Pyri rentouttamaan turhat lihasjännitykset, esimerkiksi olkapäiden jännitteet vaikuttavat salakavalasti myös ohjastuntumaan. Pyri pitämään jalkasi liikkumatta ja hieman satulavyön takana: jalkasi lähtivät useasti valumaan melko eteen. Sulkutaivutukset sujuivat loistavasti, avotaivutuksissa olisi vielä hieman treenattavaa "paketin kasassapitämisessä". Laukkatyöskentelynne on upeaa katseltavaa! Istut rennosti ja mukaudut laukkaan erinomaisesti. Pientä hienosäätöä vielä: pidä leuka ylhäällä ja ikään kuin "avaa" rintakehää. Kyynärpäissä täytyisi muistaa pitää sopiva kulma. Kantapäitä saisit laskea hieman alemmaksi.
|
|
|
Post by Vilja on Dec 9, 2016 13:21:39 GMT 2
Vilja - Leevi (HeB) "Ota ohjat tuntumalle, aloitetaan volttikahdeksikolla", Sinte avasi äänensä verryteltyämme Leevin kanssa kevyessä ravissa. Ruuna kulki rennossa, matalassa muodossa hölkäten, mutta nyt olisi ryhdyttävä tekemään oikeasti töitä. Keräsin ohjat tiukemmalle ja houkuttelin täplikkään herran korkeampaan muotoon. Taustalla soivastaradiosta kantautui jokin tämän hetken hittilistojen kärkikappale, jonka tahtiin ravasimme päädystä pitkälle sivulle. Ohjasin ruunan keskeltä sivua kohti X:ää, josta kahdeksikon ensimmäinen voltti lähti vasemmalle. "Tulee liian iso", Sinte huomautti heti alkuun. "Voltin halkaisija on 10 metriä. Ja se on myös pyöreä. Ota heti uudestaan." Tein työtä käskettyä ja pyöräytin Leevin uudelle voltille, tällä kertaa pienemmälle.
Valmennus oli meille paikallaan, sen huomasin heti alussa. Yksinkertaisetkin perusasiat kaipasivat hiomista, vaikka aikaisemmin ne olivatkin sujuneet mallikkaasti. Liekö jännityksellä ollut asian kanssa jotain tekemistä, mutta ensimmäinen osakilpailu oli mennyt meidän osaltamme aivan penkin alle. Leevi tarvitsi raviinsa enemmän tahtia ja laukkalävistäjän ravisiirtymisessä se valahti aivan ryhdittömäksi. Tuntui, etten millään saanut Leeviä kulkemaan sen paremmin, vaikka kuinka yritin. "Ala ajatella sitä siirtymistä jo siinä vaiheessa, kun käännät lävistäjälle!" Sinte huikkasi, kun lähestyin harjoituslaukassa kulmaa. Kokosin Leeviä kääntäessäni sen lävistäjälle, pidin pohkeet lähellä ja hidastin ruunan istunnalla X:n kohdalla harjoitusraviin. "Noin just, toi oli paljon parempi! Tuon kun teet sitten kisoissa, niin pisteitä ropisee", Sinte kehui. Nostin oikean laukan H:n ja C:n välillä hymyn noustessa huulilleni. Kyllä me sittenkin osataan! Valmennuskommentti:
Leevi oli selvästi hyvällä tuulella, ja yhteistyönne on oikein hyvällä mallilla! Pientä tarkkuutta kuitenkin kaipaisin siirtymisiin, älä anna Leevin valua vaan ole napakka pyyntöjen kanssa. Ajattele, että ravista käyntiin siityminen ei ole "hidastamista", vaan "uuden askellajin aloittamista". Ravista käyntiin siirtyessä huolehdi, että käynti on heti napakkaa ja eteenpäinpyrkivää. Laukkatyöskentely vaikutti oikein hyvältä! Muista pitää ryhtisi suorana, leuka ylhäällä ja jalat pitkinä maata kohti. Jos laukka on ennestään tarmokasta ja eteenpäinvievää, anna pohkeen olla hiljaa – mutta olemassa. Pohkeen ei tarvitse naputtaa kylkeen silloin kun laukka pyörii jo valmiiksi hyvin eteenpäin. Muistutan myös pitämään kädessä hyvän kulman, ja ohjastuntuman mahdollisimman pehmeänä. Taivuta ranteita kevyesti eteen-ulos.
|
|
|
Post by Sinte on Dec 26, 2016 11:12:00 GMT 2
Valmennuspisteet lähetetty rankingiin 26.12.
|
|