|
Post by Sinte on Nov 27, 2016 22:11:31 GMT 2
Sinten estetreeni 11.12.2016 Piirros: Silja 2016 Joulukuussa olisi jälleen estetreenin aika! Tällä kertaa tasona on 80 cm. Tunnilla harjoitellaan erilaisten linjojen ratsastusta ja askelten laskemista. Hyppäämme erimittaisia ratoja noin 80 sentin tasolla.
Estetunti järjestetään Metsälammen maneesissa sunnuntaina 11.12. Jokainen huolehtii itse vähintään 15 minuutin alkukäynnit ennen tunnin alkamista, ja estetunti aloitetaan suoraan verryttelyhypyillä maneesissa. Estetunnilla tulee olla mukana esteraippa sekä kypärä, turvaliivi on suositeltava.
Jokaiselle osallistujalle kirjoitetaan palaute tunnista! Tuntipalautteet lisätään tälle sivulle viimeistään 11.12. Tunnista saa kaappiinsa tunti- sekä tapahtumamerkinnän. Info ja osallistuminen- Osallistu tässä alla omalla & ratsun nimellä. Lähetä kuittaus osallistumisen yhteydessä!
- Estetreeniin voi osallistua vain Metsälammella asuvilla hevosilla!
- Kuittausohje:
Osallistujat (6/8*)4 paikkaa varattu Metsisläisille, Metsiksen osallistujat kursivoitu* Katariina - Leevi * Veera R. - Paukku * Laura - Jätkä* Eva - Coco* Silja - Sintti* Miltsu - Rosso * *
|
|
|
Post by Katariina Suvi on Nov 28, 2016 12:15:57 GMT 2
Katariina - Leevi * Vauhdikas * Iloitteleva * Jännittynyt * Lumipöllyinen * Punastuttava Jälleen kerran ihana tapahtuma! Tällaisia toivoisin lisää. :-) Varsinkin, kun esteratsastus ei ole vahvuuteni, niin treeni tekisi hyvää. Sinten tuntikommentti
Minusta oli yllättävää, että meidän laiskajaakko Leevi oli jo alkutunnista niin kovin vireänä! Lieneekö kevyt pakkanen ja uusi ratsastaja saanut senkin otuksen menojalan vipattamaan. Vaikka Leeviä onkin haastavaa maanitella työntekoon, oli otteesi jo alkutunnista varma ja määrätietoinen. Esteille lähestymisessä olisi ollut jonkin verran petrattavaa, ja erityisesti radalla kiirehdit monesti ratsastamaan turhan lyhyen tien. Tästä seurasi muutamia kieltoja, onneksi kuitenkin pysyit selässä! Muistutin sinua ratsastamaan "pitkän kaavan kautta", jotta lähestymisistä tulisi mahdollisimman huolellisia. Vauhtia ei tältä tunnilta uupunut, ehkä Leevi vaistosi jännityksesi laittamalla kaasun pohjaan? Ratsastusteiden takia jotkin hypyistä lähtivät joko liian aikaisin tai aivan viimetingassa, jolloin sun oli vaikea pysyä hypyssä mukana. Koeta kuitenkin muistaa myödätä ohjalla ja antaa hevoselle tilaa hyppyyn. Leeviä auttaa, jos sen antaa vapaasti määrittää oman hyppypaikkansa, eikä turhia pidättele ennen estettä. Tunnin jälkeen talutit Leevin maneesista hymy huulilla ja posket punaisina onnistuneesta treenistä! Tervetuloa uudestaankin mukaan!
|
|
|
Post by Veera R. on Nov 28, 2016 12:20:29 GMT 2
Veera R. - Paukku
-Pelokas - ratsastajaa pelotti niin pirusti uusi ratsu -Hölmistynyt - ratsu oli hölmistynyt selässä olevasta rautakangesta -Haastava - tehtävät tuntuivat haastavilta uuden ratsun kanssa -Opettavainen - taisi ratsastajakin oppia jotain uutta -Tyytyväinen - ratsastaja valmennuksen jälkeen
Sinten tuntikommentti
Alkutunnista Paukku selvästi tiedosti, että nyt on uusi ratsastaja selässä. Se mennä kaahotti miten sattuu, eikä keskittynyt ollenkaan meneillään oleviin tehtäviin. Vaikka Paukku vedättikin sinua kunnolla, muistutin ratsastamaan eteenpäin ja vaatimaan Paukulta vastausta pyyntöihin. Pikkuhiljaa välillenne alkoi löytymään yhteisymmärrystä, ja tunnilla tehdyt tehtävät alkoivat luonnistua paremmin. Muistutin sinua tunnin aikana myötäämään, vaikka Paukun menojalka vipattikin. Pidätteen jälkeen jäit herkästi roikkumaan ohjiin, eikä myötäystä tullut. Muista aina myödätä kun pyyntö on mennyt läpi ja hevonen on toiminut oikein. Myötäys on hevoselle kiitos oikein tehdystä. Tarkkaile myös omia hartioitasi: hartioiden jännitys vaikuttaa suoraan myös ohjastuntumaan. Muilta osin tunti sujui erinomaisesti Paukun luonteen huomioiden, hypyt olivat pääosin tarkkoja ja hyvin ennakoituja! Kiitos osallistumisesta!
|
|
|
Post by laura on Nov 28, 2016 12:52:14 GMT 2
Laura ja Jätkä - Vauhdikas ~ Jätkä oli koko tunnin kovin menossa ja vauhtia riitti ! - Hermostunut ~ Ja minä selässä olin kovin hermostunut alkuunsa, mutta pikkuhiljaa hommat alkoivat sujua. - Vaativa ~ Minulla oli ollut vajaan kuukauden hyppytauko, joten tehtävät ja hypyt tuntuivat ensin vaativilta. - Laadukas ~ Huomasin kuitenkin, että Jätkän hyppy oli vallan laadukas, kun ruuna vaan malttoi keskittyä. - Onnistunut ~ Kaikenkaikkiaan tunti oli oikein onnistunut !
Sinten kommentti
Tunnin alussa Jätkällä oli todella virtaa, ja jouduit tekemään paljon töitä saadaksesi ruunan rauhoittumaan ja keskittymään. Jätkä taisi hieman aistia jännitystäsi! Innokkaan suorittamisen takia ratsastusteistä tuli toisinaan melko lyhyitä, mutta Jätkä suoriutui haastavistakin lähestymisistä erinomaisesti. Kiinnitä huomiota omiin käsiisi: melko usein ohjastuntuma oli todella tiukka, eikä myötäystä tullut esteellä. Muista aina myödätä hypyssä, ettet jää roikkumaan hevosen suupieliin. Laukkatyöskentelyssä koeta rentouttaa jalkasi, ja anna niiden roikkua mahdollisimman pitkinä kohti maata. Vältä turhaa puristamista pohkeella, ja anna pohjeapu vain tarvittaessa. Erityisen tyytyväinen olin siitä, että muistit koko tunnin katsella korvien välistä eteenpäin! Et jäänyt katsomaan maahan tai hypättyyn esteeseen, vaan pidit leuan ylhäällä ja katseen menosuuntaan. Tunti sujui osaltanne erinomaisesti, ja lopputuntia kohden varmuutesi satulassa kohosi huimasti!
|
|
|
Post by Eva on Nov 28, 2016 19:20:33 GMT 2
Eva - Coco Tämänpäiväistä suoriutumistani kuvailevat parhaiten sanat...
Huolestuttava. En kehtaa edes puhua aloituksesta. Ensin ei liikuttu mihinkään, sitten Coco syöksyi kohti kentän keskustaa. Valmennus gone bad. Pukkiherkkä. Jos se nyt edes on adjektiivi, niin se kyllä sopii meille kuin nenä päähän. Tai ehkä ennemmin Cocolle, en mä tainnut erityisemmin pukitella. Nyrpeä. Mua ehkä VÄHÄN saattoi harmittaa, että ei sujunut hirveän hyvin. Niinpä saatoin EHKÄ tiuskaista jollekin hänen suorituksestaan, vaikka tämä olikin ratsastanut ihan hyvin. Vikkelä, vino, villi. Kaikki kuvailevat meidän hyppyjä kummallisenkin tarkasti. Ei niissä ollut esteettisesti mitään kovinkaan upeaa ja tyyliluokassa meidät oltaisiin varmaan hylätty, mutta päästiin yli ja saimme oikean määrän askelia esteiden väliin (vaikka se olikin työn ja tuskan takana, mistä päästäänkin seuraavaan adjektiiviin...) Työläs. Oli siinä hommaa, että sain Cocon kuuntelemaan. Työskentelymme oli harmonista lähelläkään ehkä viisi minuuttia, joiden aikana seisoimme maneesin keskellä odottamassa, että pääsisimme vielä kerran Sinten piinapenkkiin. Toivoa kuitenkin on. Oli meillä pari hyvää sekunnin mittaista hetkeä radalla, enkä tippunut kertaakaan orin selästä, joten uskallan väittää että meillä on vielä vähän toivoa.
Sinten tuntikommentti:
Alkutunnista taistelit saadaksesi Cocoon virtaa, ja yhtäkkiä energiaa olikin aivan liikaa! Coco taisi päästä tehtävien makuun! Ori taisi hieman innostua esteistä, ja heittelikin komeita ilopukkeja suoritusten aikana. Onneksi sulla oli rodeoratsastajan tasapaino, ja selvisit Cocon hurjista kuolonpukeista olakohautuksella. Cocon ratsastaminen esteelle suoraan oli selvästi suurin haasteenne! Coco mutkitteli ja kiemurteli, ja kovin usein lähestymisistä tuli jollakin tavalla kieroja. Kokeilimme hypätä myös muutamia matalia esteitä kaarevalta uralta, jotta saisimme lähestymisestä mahdollisimman tarkan eikä Cocolle jäisi aikaa turhiin mutkiin. Muutamien kieltojen jälkeen aloitte päästä asiasta jyvälle, ja hypyt paranivat huimasti! Coco on haastava ratsu, se minun täytyy myöntää, mutta ahkeralla yhteistyöllä kehitytte varmasti!
|
|
|
Post by Silja on Nov 28, 2016 21:01:09 GMT 2
Silja - Sintti
Pirteä - pakkanen oli selvästi vaikuttanut myös Sinttiin, ja se oli estetunnilla aika pörheänä! Pitkä - tämä adjektiivi tuntuu sopivan tähän hevoseen muutenkin! Sintti tuntui valuvan kaikille esteille kamalan pitkässä ja ennen kaikkea vauhdikkaassa laukassa, joka hankaloitti etenkin askelten ratsastamista ja laskemista! Hapottava - jalat ja varsinkin kädet oli aivan makaronia, kun pääsin viimein laskeutumaan Sintin selästä! Jäykkä - Sintti oli tapansa mukaan myös jäykkä kuin rautakanki! Turhauttava - välillä minua todellakin turhautti istua Sintin selässä, etenkin niinä hetkinä kun se ei tunutunut kuuntelevan minua ollenkaan!
|
|
|
Post by Miltsu on Nov 29, 2016 21:10:59 GMT 2
Miltsu - Rosso Kirahvimainen - Jos olisin noussut selkään silmät kiinni, olisin veikannut istuvani kirahvin selässä. Rosso tuntui todella korkealta, kapealta ja pitkäkaulaiselta, sillä itse olin tottunut ratsastamaan kylmäverisiä ja poneja. Vetreä - Rosso yllätti minut positiivisesti vetreytymällä jo alkuverryttelyjen aikana huimasti. Ahdas - Rosson laukan ollessa hyvin isoa ja hyppyjen ajoittain liioiteltuja, sarjaesteiden välit tuntuivat todella ahtailta. Liioitteleva - Rosson hypyt olivat varsinkin verryttelyesteillä liioiteltuja. Äänekäs - Lopputunnista yritin rauhoitella yhä hieman kierroksilla käyvää Rossoa ääniavuilla. Tämäpä kiva tapahtuma, en yleensä osallistu ratsastustunneille kun kuittaaminen ei innosta, mutta tämä tapa sopi itsellenikin!
|
|