|
Post by Alina on Mar 27, 2016 18:30:01 GMT 2
KOULUTUNTI 22.4 Pidän 22.4 koulutunnin kaikille tallillaisille. Olen siis Alina tallin uusi ratsastuksenopettaja. Tunnin taso on He C. Tunnille voi tulla jos osaa He C asiat suurinpiirtein. Tunnille ei saa toivoa ratsua vaan Allu jakaa sulle ratsun tähän introon heti kun olet ilmoittautunut.
KUITTAUSTunti kuitataan tarinalla viim. 22.4. Tuntikommentin saa viimeistään viikon kuluessa tarinastasi. Tarina kirjoitetaan tuntiselostuspohjan avulla, joka on tässä introssa. TUNTISELOSTUSPOHJAAlkukäynnit kävellään rennosti pitkin ohjin ja Alina käy korjaamassa istunta kädestä pitäen. Sen jälkeen otamme ohjat ja teemme käynnissä voltteja. Alkuraveissa tehdään lisäystä toisella pitkällä sivulla ja toisella pitkällä hidastusta. Tunnin tehtävä alkaa M kirjaimesta, josta tehdään väistöä ravissa keskihalkaisijalle. Keskihalkaisijan puolesta välistä tehdään voltti ravissa vasemmalle, jonka jälkeen sanotaan kumman laukan nostaa ja nostaa sen laukan minkä sanoi ja laukkaa taas tehtävän alkuun. Loppuravit mennään ilman jalustimia, tekemällä kevennysharjoituksia. Loppukäynnit kävellään normaalisti. ILMOITTAUTUMINENIlmoittautuminen viim. 19.4. En tunne teitä vielä kovin hyvin, joten tässä lomake. Ikä: Ratsastustaso omin sanoin: Minkälaisista hevosista pidät? Pelkäätkö jotain? Onko jokin sinulle haastellista? Tuntilista: Silja - Bella Vilja - Dapper Fiona - Helmi alahan kuittailla! Eräpäivä on jo mennyt! Jaan kuitanneille osallistujille merkinnät sekä summan virtuaalieuroja huolellisesti kirjoitetuista tarinoista. Omat merkintäsi voit lukea suorituksesi lopusta! Terveisin Sinte
|
|
|
Post by Silja on Mar 27, 2016 22:01:19 GMT 2
Silja mukaan ! Ikä: 15v Ratsastustaso omin sanoin: olen kisannut he B ja 100cm luokissa, mutta osaan myös joitakin a:n asioita Minkälaisista hevosista pidät? : suht. kilteistä, teknisesti hieman haastavista, mutta palkitsevista. Pelkäätkö jotain? : olen hiekan jännittänyt hyppäämistä viime syksystä lähtien, kun kaaduin Helmin kanssa esteradalla, mutta varsinaisia pelkoja ei varsinaisesti ole. Voisin kuvitella pelkääväni, mikäli en syystä tai toisesta saa tilannetta hallintaan hevosen kanssa. Onko jokin sinulle haastellista? : Tilanteiden nollaaminen epäonnistumisten jälkeen, vaikka kyseessä olisi vain pari pilalle mennyttä väistöpätkää. Minulla on myös tapana toisinaan ratsastaa hieman liian pitkällä ohjalla.
|
|
|
Post by Vilja on Apr 11, 2016 20:23:59 GMT 2
Minäkin voisin tulla mukaan Ratsastustaso omin sanoin: heB, pikkuhiljaa edetään A:n juttuihin Minkälaisista hevosista pidät? - Rauhallisista mutta kuitenkin reippaista, joilla hyvä motivaatio tehdä töitä. Pelkäätkö jotain? - En tykkää liiasta vauhdista enkä ole kovin varma esteillä. Pelkään hallinnan menettämistä. Onko jokin sinulle haastellista? - Joskus Usein jään ratsastelemaan enkä ratsasta . Ohjat usein liian löysät ja kädet ehkä liiankin pehmeät ja hiljaa.
|
|
fiona
Uutukainen
Unelmaponin hoitaja<3<3<3
Hoitohevonen: Foggy
|
Post by fiona on Apr 19, 2016 15:08:48 GMT 2
Ikä:18 Ratsastustaso omin sanoin: 9vuoden kokemuksella aika hyvä Minkälaisista hevosista pidät?Joiden kanssa voi helposti työskennellä Pelkäätkö jotain? Siltoja mutten mitään hevosiin liittyvää Onko jokin sinulle haastellista?Monikin asia mutta harjottelen kovasti jottei olisi
|
|
|
Post by Vilja on Apr 22, 2016 8:51:36 GMT 2
Alinan koulutunti 22.4.
Pitkästä aikaa olin ilmoittautunut tunnille Metsiksellä. Tällä kertaa oli vuorossa Alinan pitämä koulutunti, joten odotin jännityksellä, millaisen tunnin minulle uusi opettaja pitäisi. Tallille saavuttuani ryntäsin heti katsomaan, minkä ratsun Alina oli minulle valinnut. "Dapper", sanoin ääneen lukiessani listasta oman kohtani. En muistaakseni ollut ennen ratsastanut kimolla orilla, vaikka muuten hevonen olikin tullut tutuksi tallihommia tehdessä. Koska aikaa ei ollut hukattavaksi, lähdin heti hakemaan Dapperia sisälle varustettavaksi.
Kun ori oli puunattu ja varustettu, Alina saapui juuri sopivasti tiedustelemaan, olisimmeko kohta valmiita. "Kyllä vain", ilmoitin napsauttaessani kypärän leukahihnan kiinni ja vedin ratsastushanskat käsiini. Talutin Dapperin kentälle, jolla tunti pidettiin, ja nousin selkään. Olin kuullut, että ori on melko reipas ratsastettava esteillä, mutta ainakin alkukäyntien aikana se ei kiirehtinyt minnekään. Alina tuli siirtämään jalkojani paremmalle paikalle, kun ne meinasivat valua hieman liian eteen. Myöskään kyynärkulma ei ollut ihan kunnossa, vaan pitkin ohjin käveleskellessämme kätenikin roikkuivat rennosti sylissä.
Alkuverryttely sujui mukavasti. Ravissa tehdyt temponvaihtelut olivat hyvää treeniä herättelemään hevosia ja herkistämään niitä pohkeelle. Siirryimme alkuravien jälkeen tunnin tehtävään, jossa piti ensiksi tehdä pohkeenväistöä ja lopuksi nostetaan laukka. Dapper väisti kuuliaisesti, vaikka ensimmäisellä kerralla sen takajalat eivät astuneetkaan kunnolla ristiin. Keskihalkaisijan keskellä tehtävä voltti onnistui helposti, mutta seuraavaksi oleva laukkaosuus tuotti hankaluuksia.
Aluksi nostin pari kertaa aina sen toisen laukan, minkä olin ennen nostoa sanonut. Jos kerroin nostavani vasemman, nostin lopulta oikean ja toisin päin. Alina antoi laukkaosuuteen ohjeita minkä kerkesi, ja lopulta sain sen onnistumaan. Dapper laukkasi reippaasti, mutta oli kuitenkin helposti hallittavissa, vaikka esteillä meno oli kuulemani mukaan vähän toisenlainen.
Loppuraveissa jalustimet nostettiin kaulalle ja jouduimme harjoittelemaan keventämistä ilman niitä. Vaikka en pidäkään kyseisen kaltaisista tehtävistä, sujuivat kevennysharjoitukset silti yllättävän jouhevasti. Ehkäpä olenkin kehittynyt edes tasapainoltani, vaikken olekaan tunneilla käynyt vähään aikaan. Kun Alina ilmoitti, että saimme siirtyä loppukäynteihin, olin minä ja varmaan muutkin tuntilaiset siitä kiitollisia. Dapperkin vaikutti tyytyväiseltä, kun sai pitkät ohjat, ja se venytti kaulaansa pitkälle eteen-alas. Minä tiesin jo etukäteen, että seuraavana päivänä lihakset olisivat hellinä, mutta olin silti hyvin tyytyväinen päästyäni taas ratsastamaan valvovan silmän alle. 16,70v€ + tarina-, tunti- ja tapahtumamerkintä Terkuin Sinte
|
|
|
Post by Alina on Apr 22, 2016 17:33:18 GMT 2
Kommentti Viljalle Olen ylpeä sinusta, oli ensimmäinen kerta Dapperilla ja sait sen menemään suhteellisen hyvin ensimmäiseksi kerraksi. Sinulla on tosiaan turhan edessä jalat, jonka takia pohjeapu meinasi välillä heilahtaa edestä taakse eikä se tullut linjassa kylkeen. Kyynerkulmaa ei tarvitse paljoa muuttaa, ehkä ihan vähän taaemmas. Lisäksi huomasin sinun ratsastavan liian pitkillä ohjilla välillä. Alkuverryttelyissä vauhtia oli turhan paljon, jäit turhaan vetämään ohjasta etkä ottanut selkeitä lyhyitä pidätteitä. Tehtävässä itse väistö ei meinannut aluksi sujua. Dapper teki sen etujaloilla, eikä kaikilla jaloilla. Sanoinkin sinulle monesti, että väistö tehdään koko hevosella ei puolikkaalla. Laukka ei meinannut myöskään sujua, mutta loppuvaiheessa nostot olivat huikean hyviä. Selkeät avut ovat tärkeät, joten niitä voisit treenailla. Älä tee turhia apuja. Loppuravit näyttivät kauniilta menolta muuten, mutta ehkä enemmän voisit nostaa leukaa. Iso kiitos osallistumisesta! Toivottavasti jatkossakin haluat osallistua tunneilleni .
|
|
|
Post by Silja on Apr 22, 2016 20:50:30 GMT 2
Alinan koulutunti 22.4. BellallaMetsälammelle oli tullut uusi ratsastuksenopettaja. Olin ilmoittautunut heti hänen pitämälleen ensimmäiselle tunnille, ja ratsuksi olin saanut Bellan. Bella oli ehdottomasti yksi suosikeistani heti Helmin jälkeen, joten olin tyytyväinen. Bella laahusti uralla korvat rennosti sivuilla roikkuen. Vesi lotisi tamman kavioissa, sillä kenttä oli vielä aavistuksen liian märkä joiltain kohdin, mutta pääosin pohja oli ihan hyvä. Myötäilin lantiollani Bellan laiskahkoa käyntiä ja katsahdin tallipihalle päin. Helmi seisoskeli tarhassaan ja katseli kaihoisasti metsään päin. Ponin tummansininen sadeloimi oli valahtanut toiselle kyljelle ja jalat olivat polvia myöten paksun kurakuorrutuksen peitossa. - Silja, pyöräytä hartiat taaksepäin ja vedä lapaluut yhteen. Ajattele kylkiä ja vatsaa oikein pitkiksi, Alina pudotti minut pilvilinnoistani takaisin ratsastustunnille. Tein työtä käskettyä ja keräsin ohjia hieman lyhemmäksi. - Voitte alkaa sitten työskentelemään ensin käynnissä. Tehdään molempiin päätyihin aina voltit, tässä päädyssä on noi tötteröt hieman auttamassa oikean tien löytymisessä, Alina ohjeisti. Painoin pohkeeni Bellan kylkiin ja aloin pyörittelemään sisäkäden sormiani saaden Bellan myötäämään hieman vastahakoisesti niskastaan. Ponia olisi tänään huvittanyt laiskotella, ennemmin kuin pyöritellä tylsiä voltteja kentällä. Napautin kevyesti raipalla Bellan takapuolelle, sillä se tuntui melko hitaalta. Kevensin tamman pehmeää ravia ja tein muutamia ympyröitä päätyihin ja pitkille sivuille. - Sit muutetaan ne päätyjen voltit ympyröiksi ja ruvetaan tekemään pitkille sivuille askeleenpidennykset. Sitten pitkän sivun lopussa ottakaa selkeesti takaisin niin, että ehditte hyvin ratsastaa kulmaan. Ja kattokaa, ettette ratsasta toistenne päälle. Ympyrältä tulevalla on etuajo-oikeus, Alina sanoi. Bellalta eivät oikein lisäykset lähteneet, mutta parin napakamman käskyn ja muutaman protestipukin jälkeen sain tamman liikkumaan ihan mukavasti. Seuraavaksi Alina käski meidän väistättää hevoset aina M-kirjaimesta uran keskihalkaisijalle, jonka jälkeen tehtäisiin voltti vasemmalle. Hän laittoi pari tötteröä auttamaan oikean reitin valinnassa, ja käski kiertää tötteröt. - Siinä voltin loppupuoliskolla ilmotatte sitten kumman laukan nostatte, ja sen jälkeen sitten nosto, ja laukassa tonne toiseen päätyyn asti. Sinne voi halutessaan tehdä sitten ympyrää sunmuuta, mutta älkää törmäilkö, Alina sanoi. Bella ravasi rennosti uraa pitkin ja alkoi tulemaan jo paremmin kuulolle. Tamman häntä heilui terhakkaasti puolelta toiselle ja korvat olivat kääntyneenä taaksepäin odottamaan seuraavaa käskyä. Pidätin hieman oikeasta ohjasta ja painoin ulkopohkeeni tamman kylkeen aina samaa tahtia takajalan kanssa. - Takaosa mukaan Silja, Alina huomautti. - Hyvä nyt on parempi. Keskihalkaisijalta käänsin voltin vasemmalle. Bella pyöristyi kaulastaan kivasti ja ravasi hyvässä tahdissa eteenpäin, mutta oli kyljistään hieman jäykkä. - Oikee laukka, sanoin, ja valmistelin nostoa. Bella nosti laukkansa parin reippaamman raviaskeleen kautta, mutta kuitenkin. Alina käskikin olemaan nostossa nopeampi, ja käyttämään tarvittaessa raippaa. Loppuravit ravasimme ilman jalustimia. Keventäminen tavallisesti sujui vielä joten kuten, mutta kun Alina käski meitä istumaan aina yhden askeleen satulassa ja pysymään kevyessä istunnassa kahden askeleen ajan, oli ainakin minulla hankaluuksia säilyttää tahti, ja ennen kaikkea olla häiritsemättä ponia. Muutaman kierroksen jälkeen sain ajatuksesta kiinni, mutta sain edelleen käyttää kaiken energiani keventämiseen. - Nää on hyvää treeniä, tällasen jälkeen ette ainakaan jaksa puristaa turhia, Alina virnisti. Ravattuamme kevyesti molempiin suuntiin, Alina antoi meidät pudottaa jalustimet takaisin alas ja kävellä vapain ohjin loppukäyntejä. Taputin Bellan kaulaa kaksin käsin. Tamma ei ollut pahemmin hionnut, vaikka ainakin minä olin selässä tehnyt töitä kovasti. 17,20v€ + tarina-, tunti- ja tapahtumamerkintä! Terkuin Sinte
|
|
|
Post by Alina on Apr 23, 2016 10:20:48 GMT 2
Kommentti Siljalle!
Sinullakin meni oikein hyvin mielestäni ja en tiesä paljonko olet Bellalla mennyt, joten vähän vaikea sanoa. Pyöräytä tosiaan hartiat taakse ja ajattele ne lapaluut takana kiinni toisiinsa. Lisäksi ajattele, että sinua vedetään kypärän nupista ylöspäin, mutta istu silti tiiviisti satulassa. Ongelmaksi koko tunnin aikan tuli sinun liikainen pohjeapu, raippaa voisit hieman enemmän käyttää apuna etkä vain naputtaa pohkeilla. Voltit olivat huiput taivutukseltaan ja sait ponin avuille siinä hommassa. Vauhtia ponilla saisi olla 17 kertaa enemmän. Väistössä olit alussa vähän hakusessa eikä Bella ottanut välillä käskyjäsi tosissaan eli lisää kovuutta käskyyn ja käytä ääntä enemmän. Voltit meni kuitenkin ihan superhyvin. Laukannostoon samat ohjeet kuin Viljalle eli selkeä napakka apu. Lopussa meno näytti kivalta, luukunottamatta ilmettäsi. Enemmän hymyä siis niin sitten on hyvä. Iso kiitos osallistumisestasi! Toivottavasti saan vielä.jatkossakin opettaa sinua.
|
|