|
Post by Sinte on Feb 3, 2015 21:13:54 GMT 2
SINTEN ESTETUNTI 14.2. lauantaina kello 16
Esteelle lähestyminen, esteistunta, radan ratsastus Lauantaina 14.2. järjestetään etenkin Metsälammen tallilaisille suunnattu estetunti. Tunnin aiheena on tällä kertaa esteelle lähestyminen sekä oikeanlainen esteistunta. Harjoittelemme myös radan ratsastusta ja sopivien teiden valintaa. Tunnin aikana harjoitellaan kahta erilaista rataa, joissa molemmissa on viidestä kahdeksaan estettä. Lauantain estetunti järjestetään Metsälammen maneesissa alkaen kello 16. Mukaan mahtuu viisi osallistujaa. Alkuverryttelyt suoritetaan ohjatusti tunnin alussa, loppuverryttelyt suoritetaan itsenäisesti maneesissa tai maastoissa. Tunnin kesto on 60 minuuttia, joka sisältää ohjatut alkuverryttelyt.Ilmoittautuminen- Osallistu tässä alla omalla ja hevosesi nimellä ("nimi listaan" -osallistuminen)
- Jos osallistut omalla hevosellasi, linkitä sen sivut! Mukaan mahtuu vain yksi ulkopuolinen hevonen!
- Jos et osaa päättää ratsua, jätä pelkkä kysymysmerkki - Sinte päättää puolestasi
- Osallistumisen yhteydessä täytä alla oleva kysymyslomake, joka kuittaa osallistumisesi
- Metsisläiset saavat osallistumisesta yhden tuntimerkinnän
- Voit osallistua vain kerran, jotta tilaa riittää kaikille
Kysymyslomake
- Kopioi ja täytä alla oleva kysymyslomake osallistumisen yhteydessä. Aiheena on oma suorituksesi tunnilla.
Ratsastaja - Ratsu 1. Hevosesi kielsi ainakin kerran esteelle. Kerro tilanteesta; mistä se johtui? 2. Rastita väh. 2 ruutua, jotka kuvaavat parhaiten tuntiratsuasi tällä tunnilla. Perustele valintasi lyhyesti! - [] Energinen / reipas - [] Laiska / "tahmea" - [] Yritteliäs / innokas - [] Yhteistyökyvytön, vältteli työntekoa - [] Taitava - [] Eriskummallinen 3. Millainen omasta mielestäsi oli tunnin paras tehtävä/este, miksi? 4. Kerro lyhyesti yhdestä tunnin aikana ilmenneestä ongelmasta/virheestä ratsastuksessasi. 5. Kerro lyhyesti yhdestä onnistumisestasi tämän tunnin aikana. 6. Millaiset fiilikset tunnista jäi?Osallistujat (5/5)Antsu - Full Of HopeAida - Herring Armageddon Rosa - Me Skarabee Minkki - Mörkövaaran Majuri Ayla - Dapper REB
|
|
|
Post by Antsu on Feb 3, 2015 22:16:54 GMT 2
Antsu - Full Of Hope1. Hevosesi kielsi ainakin kerran esteelle. Kerro tilanteesta; mistä se johtui? Tulimme pariinkin otteeseen Fifin kanssa vähän liian reippaasti esteellä, ja koska Fifi ei ole aina niin hyvä asettelemaan jalkojaan ennen estettä ja minäkin välillä unohdan ratsastaa kunnollla, herra ei suostunutkaan hyppäämään. 2. Rastita väh. 2 ruutua, jotka kuvaavat parhaiten tuntiratsuasi tällä tunnilla. Perustele valintasi lyhyesti! - [x] Energinen / reipas - [] Laiska / "tahmea" - [x] Yritteliäs / innokas - [x] Yhteistyökyvytön, vältteli työntekoa - [x] Taitava - [] Eriskummallinen Fifi oli todella energinen ja esteillä yleensäkin kuumuu. Nyt orilla oli myös melko uusi paikka ja tuntemattomat hevoset myös, niin keskittyminen välillä pätki ja Fifi tykkäsi esitellä muille hevosille, kuinka kevyt peräpää sillä on. Välillä herra myös lähti vain laukkaamaan eikä kuunnellut pidätteitä tai mitään käskyjäni. Taitava Fifihän on aina *köhköh*, ja nyt kun ori malttoi kuunnella ja tehdä annettuja tehtäviä, niin hypyt olivat hyviä, ja esteille lähestymisetkin onnistuivat päällisin puolin. 3. Millainen omasta mielestäsi oli tunnin paras tehtävä/este, miksi? Paras tehtävä oli kahden esteen sarja, koska sitä meidän pitää Fifin kanssa treenata kaikista eniten. Se meiltä myös sujui hyvin ja orikin sai vähän muuta ajateltavaa, kun olikin kaksi estettä perätysten. 4. Kerro lyhyesti yhdestä tunnin aikana ilmenneestä ongelmasta/virheestä ratsastuksessasi. Myötäämisessä minulla on usein ollut erilaisia ongelmia. Nyt ongelma oli lähinnä siinä, että en uskaltanut antaa Fifille tarpeeksi ohjaa esteillä, koska ori oli niin vauhdikas. Tunnin aikana sain ihan hyvin ongelmaa häivytettyä mutta olin vielä siltikin liikaa suussa kiinni hyppyjen aikana. 5. Kerro lyhyesti yhdestä onnistumisestasi tämän tunnin aikana. Onnistumisen tunteita koettiin juurikin sillä sarjaesteellä. Saatiin useasti lähestyttyä hyvin esteelle ja Fifi itsekin tajusi rauhoittaa tahtia, kun toinen este oli niin lähellä. 6. Millaiset fiilikset tunnista jäi? Tunnista jäi ihan hyvät fiilikset, vaikka välillä Fifin temppuilu vähän ärsyttikin. Enemmän vain vieraita paikkoja kehiin niin eiköhän se siitä rauhoitu! Fifillä riitti virtaa ihan luvattomasti! Vauhdikas meno sai sinut jännittymään satulassa, ja huomautin useasti liian voimakkaasta ohjastuntumasta. Kun aloit rentoutumaan satulassa, Fifikin rauhoittui hieman ja liikkui sen jälkeen paljon rennommin. Teiltä nähtiin upeita hyppyjä, vaikka joukkoon mahtuikin pari kieltäytymistä. Lopputuntia kohden yhteistyönne ja istuntasi paranivat huimasti, loistavaa! Terveisin, Sinte
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 3, 2015 22:22:37 GMT 2
Mun pitäis oikeesti rajottaa tätä tunneille osallistumista, heh. Aida - Arma 1. Hevosesi kielsi ainakin kerran esteelle. Kerro tilanteesta; mistä se johtui? Kokemattomana ratsastajana Armalle annoin itseni tuudittautua sen alkutunnin esittämään kiltteyteen ja kuuliaisuuteen. Nimittäin muutaman esteen jälkeen Arma ampaisi oikein reipasta vauhtia eteenpäin, enkä ollut laisinkaan valmis. Ennen estettä Arma tajusi itsekin vauhdin olevan liian suuri ja löi liinat kiinni. Minä jatkoin matkaani esteen yli. 2. Rastita väh. 2 ruutua, jotka kuvaavat parhaiten tuntiratsuasi tällä tunnilla. Perustele valintasi lyhyesti! - [x] Energinen / reipas - Armaa ei tarvinnut hoputtaa yhtään eteenpäin. Ennemminkin pidätellä. - [] Laiska / "tahmea" - [] Yritteliäs / innokas - [] Yhteistyökyvytön, vältteli työntekoa - [x] Taitava - Ensimmäisen tumpsahdukseni jälkeen osasin olla hereillä Arman selässä. Siitä eteenpäin hyppääminen sujui, kuin tanssi. - [] Eriskummallinen 3. Millainen omasta mielestäsi oli tunnin paras tehtävä/este, miksi? Paras tehtävä oli innari, jonka päässä oli okseri. Tämä tehtävä on tosin aina löymätön ykkönen minulle. Innari, ja sarjat yleensä, on siitä suosikkejani, että jos ensimmäiselle esteelle ratsastaa hyvin, loppu menee itsestään. 4. Kerro lyhyesti yhdestä tunnin aikana ilmenneestä ongelmasta/virheestä ratsastuksessasi. - Suurinongelmani on hyppyyn mukaan pääsy. Varsinkin kun estekorkeus nousee yli 80cm tai hevonen alkaa kuumumaan. Lähden itse sähläämään ja olen joko ajoissa hypyssä tai jäljessä. Se tosin auttaa, että harjasta saa ottaa tukea. 5. Kerro lyhyesti yhdestä onnistumisestasi tämän tunnin aikana. - Onnistunein hetki oli se, kun ratsastimme rataa jossa hypättiin este lävistäjällä ja esteen päällä piti vaihtaa laukka uuden kierroksen mukaan. Lävistäjältä matka jatkui hieman ennen kulmaa uralle, kulman ympäri ja hyvin lähellä lyhyen sivun keskikohtaa hiemanuran sisäpuolella oli seuraava este, joka piti hypätä sieltä vastakkaiselta puolelta. Siis jos uralle tultiin E kirjaimesta, este hypättiin B:n puolelta. Siihen tuli siis hyvin tiukka silmukka. Joten laukanvaihto ja silmukan ratsastuksen onnistuminen oli siis suunnattoman mahtavaa. 6. Millaiset fiilikset tunnista jäi? - Olen viimme aikoina hypännyt Maralla niin paljon, että tämä oli erittäin virkistävää. Onneksi suhun ei sattunut pahasti – teit kyllä komean ilmalennon! Teillä sujui Arman kanssa hyvin, etenkin sen jälkeen kun sait oriin "tatsia" ja yhteistyönne alkoi toimia. Alkutunnista Armalla riitti virtaa, ja pyysin sinua ottamaan orin napakasti kiinni saman tien – ori on rauhoitettava ennen kuin se huomaa, että saa kiitää tukka putkella koko ajan. Kun Arma rauhoittui, sinunkin oli helpompi päästä mukaan hyppyihin. Lopputunnista upeita hyppyjä! -Sinte
|
|
|
Post by Rosa on Feb 4, 2015 14:11:08 GMT 2
Rosa - Bella1. Hevosesi kielsi ainakin kerran esteelle. Kerro tilanteesta; mistä se johtui? Olin ratsastamassa rataa ja seuraavaksi olisi ollut vuorossa tiukka käännös oikealla olevalle okserille. Sain Bellan ihan hyvin käännettyä, mutta en suoristanut tammaa tarpeeksi ajoissa, jolloin tuloksena oli automaattisesti liian vino lähestyminen. Bella päätti ratkaista tilanteen vetämällä liinat kiinni ja jarruttamalla juuri ennen estettä hypähtäen vähän sivuun. Horjahdin kaulalle mutta pysyin satulassa roikkuen siellä kuin mikäkin apina. Tässä kiellossa syy oli siis täysin ratsastajan huono keskittyminen. 2. Rastita väh. 2 ruutua, jotka kuvaavat parhaiten tuntiratsuasi tällä tunnilla. Perustele valintasi lyhyesti! - [] Energinen / reipas - [X] Laiska / "tahmea" - Bellan tapaan se ei jaksa esteistä kunnolla innostua, joten meno oli todella rauhallista - [] Yritteliäs / innokas - [] Yhteistyökyvytön, vältteli työntekoa - [X] Taitava - Bellalla oli mielestäni todella mukava hypätä, sillä oli kiva hieman ponimainen hyppytyyli ja osasi asetella jalkansa suurinpiirtein oikeisiin paikkoihin - [] Eriskummallinen 3. Millainen omasta mielestäsi oli tunnin paras tehtävä/este, miksi? Ehdottomasti kahdesta noin 60 cm korkeasta pystystä rakentuva sarja, sillä minä niin rakastan kaikenmoisia sarjoja, innareita sun muita jumppasarjoja! Bellan rauhallisuuden ansiosta sarjat sekä innarit oli helppo ratsastaa läpi. 4. Kerro lyhyesti yhdestä tunnin aikana ilmenneestä ongelmasta/virheestä ratsastuksessasi. Ponin valmistelu hyppyihin. Tuntui kuin olisin itse ollut koko tunnin vähän horroksessa (liekö syynä vähäiset yöunet), joten hyvin monella esteellä en kunnolla valmistellut Bellaa hyppyyn. Puolipidätteet, laukan tempo ja tiet ratsastin vähän miten sattuu, mutta onneksi lopputunnista aloin taas saamaan hyppäämisen rytmistä kiinni joten alkoi sujua hieman paremmin. 5. Kerro lyhyesti yhdestä onnistumisestasi tämän tunnin aikana. Ah, onnistumiset! Voisinkin sanoa tähän toiseksi viimeisen radan ratsastuksen, sillä se rata onnistui kaikinpuolin hyvin. Kuski oli jo hereillä, saaden ponin keskittymään paremmin sekä joissain kohdissa rataa saatiin aikaan jopa ihan kiitettävän näköistä laukkaa! 6. Millaiset fiilikset tunnista jäi? Tästä estetunnista jäi kieltämättä ihan mahtavat fiilikset, meni yllättävän hyvin siihen verrattuna etten nyt taas vähään aikaan ole kunnolla päässyt hyppäämään. Bella oli ihan jees, perus tahmea itsensä, mutta pidänkin siitä ponista juuri sellaisena kuin se on! Sulla ja Bellalla meni hyvin! Bella oli oma rauhallinen itsensä, ja tunti sujui osaltanne hillitysti: joskus on hyvä päästä treenaamaan rauhallisella hevosella, jotta pääsee keskittymään enemmän omaan ratsastukseensa. Vaikka Bella olikin rauhallinen, olisin kaivannut sulta enemmän tilanteiden ennakointi ja napakkaa ratsastusta. Lopputuntia kohden suorituksenne paranivat, ja Bellakin pääsi loistamaan! Sulle on lisätty tuntimerkintä t. Sinte
|
|
|
Post by Minkki on Feb 10, 2015 19:29:56 GMT 2
Minkki - Mörkövaaran Majuri 1. Hevosesi kielsi ainakin kerran esteelle. Kerro tilanteesta; mistä se johtui? Olin tuttuun tapaani jännittynyt esteillä viime estetunnin kieltojen vuoksi. En osannut rentoutua yhtään ja sen Majurikin huomasi. Samalla myös puristin pohkeita ja vedin ohjia hivenen samaan aikaan ja Majuri sai sekavat ohjeet. Sain edelliset ongelmat pian korjattua, mutta jännityksestä en kovin helposti päässyy irti. 2. Rastita väh. 2 ruutua, jotka kuvaavat parhaiten tuntiratsuasi tällä tunnilla. Perustele valintasi lyhyesti! - [x] Energinen / reipas - [] Laiska / "tahmea" - [x] Yritteliäs / innokas - [] Yhteistyökyvytön, vältteli työntekoa - [] Taitava - [] Eriskummallinen Majuri oli todella energinen eikä tuntunut hikoilevan lainkaan. Se kyllä reagoi heti minun olotilani muutoksiin ja tämän vuoksi yritteliäisyys kärsi ajan mittaan. Kuitenkin ori oli yhteistyöhaluinen eikä vaikuttanut mitenkään tylsistyneen tunnin aikana. 3. Millainen omasta mielestäsi oli tunnin paras tehtävä/este, miksi? Paras este oli mielestäni 50cm pieni muuri, koska se oli ensimmäinen kertani sillä esteellä ja tuntui mahtavalta hypätä se. Vaikkakin lähestymisessä oli sähellystä ja epäonnistumisiakin, se meni lopulta todella hyvin. Sillä esteellä sain myös hetkellisen yhteyden Majuriin. 4. Kerro lyhyesti yhdestä tunnin aikana ilmenneestä ongelmasta/virheestä ratsastuksessasi. Vaikka olin yrittänyt korjata istuntaani mahdollisimman hyvin ja lopettaa suusta vetämisen, oli silti hankalaa saada lievästi vino istuntani taas suoraksi. Esteillä sekoitin helposti Majurin askeleet tietämättäni ja tämä aiheutti myös useammat kiellot ja tiputukset. 5. Kerro lyhyesti yhdestä onnistumisestasi tämän tunnin aikana. Onnistumiseni tunnilla oli juuri 50 cm muuri, jonka kolmannella yrityksellä ylitimme taidokkaasti. Olin saanut istuntani kuriin ja myös Sinte kehui minua siitä, kuinka hyvin ohjasin oriin esteelle. Se sai minulle sellaisen fiiliksen, että ehken sittenkään ole ihan täysin nolla ratsastajana! 6. Millaiset fiilikset tunnista jäi? Tunnista jäi loppujen lopuksi ihan hyvät fiilikset. En ollut osannut odottaa minkäänlaisia epäonnistumisia viime tunnin vuoksi - mutta sainpa sitten kokea kantapään kautta, ettei sellaisia päiviä olekaan! Majurikin oli tunnin jälkeen innoissaan ja ruokahalukin oli kasvanut huimasti. Jännityksesi huomasi kilometrin päähän! Jännitit lihaksia huomaamattomasti, ja sen seurauksena ohjastuntuma Majuriin oli melkoisen voimakas – kun hoksasit, ettei ole mitään hätää, pystyit rentouttamaan itsesi ja ennen kaikkea myötäämään enemmän ohjilla. Alkutunnista jouduin huomauttelemaan sinulle paljon jännittyneisyydestä, mutta ratsastuksessasi oli myös paljon hyvää! Hyppynne olivat loistavia, ja ratsastus esteelle sujui kummaltakin hyvin. Upeaa laukkatyöskentelyä! Sulle on lisätty tuntimerkintä -Sinte
|
|
|
Post by Ayla on Feb 11, 2015 18:16:56 GMT 2
Ayla - Dapper REB
1. Hevosesi kielsi ainakin kerran esteelle. Kerro tilanteesta; mistä se johtui? Oma ratsastus oli jo heti radan ensimmäisellä esteellä ollut kehnoa. Paikka osui lähelle, mutta Dapper hyppäsi virheestäni huolimatta rehdisti. Toisella esteellä en skarpannut yhtään enempää. Tuli tiukka käännös okserille. Vedin ohjista ja unohdin ulkoavut kokonaan ja Dapper pysähtyi esteen eteen, mitä se ei yleensä kovinkaan usein tee.
2. Rastita väh. 2 ruutua, jotka kuvaavat parhaiten tuntiratsuasi tällä tunnilla. Perustele valintasi lyhyesti! - [x] Energinen / reipas - [] Laiska / "tahmea" - [] Yritteliäs / innokas - [] Yhteistyökyvytön, vältteli työntekoa - [x] Taitava - [] Eriskummallinen Dapper omaa hyvin rullaavan laukan, mikä jotuu osittain innostukset sekä siitä, että ori on estehevonen. Miksi taitava? No 140cm hyppääjä varmasti osaa hommansa paremmin kuin minä!
3. Millainen omasta mielestäsi oli tunnin paras tehtävä/este, miksi? Kahden esteen sarja tai innari jonka päässä okseri. Innarilla oli helppo saada onnistumisia, sillä minun piti kerralla keskittyä hyvään lähestymiseen ja loput Dapper hoiti itsestään. Itse keskityin myötäämään ja istumaan mahdollisimman hyvin.
4. Kerro lyhyesti yhdestä tunnin aikana ilmenneestä ongelmasta/virheestä ratsastuksessasi. Juuri tämä ulkoapujen unohtuminen sekä juuri ennen estettä jätin ratsastamatta. Dapper välillä hieman hämmästyi kun jätin sen suusta aivan tyhjäksi juuri ennen hyppyä. Hypyistä tuli näin ollen hassuja. Heti kun otin ulkoavut ja ratsastin lähestymisen loppuun oli lopputulos oikein hyvä!
5. Kerro lyhyesti yhdestä onnistumisestasi tämän tunnin aikana. Kahden esteen sarjalla kaikki meni nappiin esteitten isosta koosta huolimatta. Keskityin satasella ja sain ratsastaessa hyvän lähestymisen ja tein hyvän korjauksen sarjan välissä nopeasti, että päästiin väli sopivalla askelmäärällä. Sen jälkeen oli helppo hymyillä.
6. Millaiset fiilikset tunnista jäi? Oikein hyvä, vaikka hieman ärsyttääkin omat virheet mitä tuli taas tehtyä tunnin aikana. Epäonnistumisien jälkeen ei voi kuin nousta ylöspäin ja näinhän me Dapperin kanssa tehtiin ;) Itse sain myös hurjasti lisää rohkeutta korkeimpiin esteisiin, vaikkei rimakauhua olekaan.
Alkutunnista teillä oli pieniä yhteistyövaikeuksia, mikä saattoi johtua siitä että Dapper kiisi eteenpäin hullunkiilto silmissä. Ori innostui tavattomasti esteille päästessään, ja sulla oli jonkin verran tekemistä sen rauhoittelemisessa. Annan kuitenkin pointsit siitä, että olit koko ajan täysillä mukana tilanteessa, vaikka vauhtia piisasikin. Loistavaa työskentelyä! Tuntimerkintä lisätty kaappiisi. -Sinte
|
|