Post by Sinte on Aug 12, 2016 12:08:07 GMT 2
ERJ:n alaiset tarinaestekilpailut
Metsälammen Ratsutallilla 11.9.2016, VIP 8.9.2016

Piirros: Loci 2013
Tervetuloa tarinaestekilpailuihin 11. syyskuuta 2016 Metsälammen Ratsutallille! Kilpailupäivänä pääsemme nauttimaan kauniin syksyisestä ilmasta ja punertavista maisemista. Kilpailupaikalla tarjoillaan myös kahvia sekä pientä purtavaa. Kilpailutuomarina toimii Sinte. Tervetuloa nauttimaan kisatunnelmasta sekä hyvästä seurasta!
Kilpailut järjestetään Metsälammen ulkokentällä sään salliessa, ja verryttelyalue on rajattu maneesiin. Kilpailuluokkina on tällä kertaa 50 cm, 80 cm, 100 cm ja lisäksi myös 60 cm erikoisesteluokka.
Kisainfo
Osallistuminen ja säännöt
Luokat ja tehtävänannot
1. 50 cm (1/30) TT
Tehtävänanto: Kirjoita kisasuorituksestasi tarina, joka sisältää seuraavat lauseet: "Katso! Se ratsastaa lenkkarit jalassa!" ja "Anteeksi, mutta radalle ei voi mennä kaksi kerrallaan", sekä "Ratsastus ei ole viisaiden laji!". Lauseet saavat olla missä tahansa järjestyksessä, mutta niiden sisältöä ei saa muuttaa.
2. 80 cm (6/30) TT
Tehtävänantovaihtoehto 1: Voit jomman kumman tehtävänannon. Kirjoita kisasuorituksestasi tarina, joka sisältää seuraavat sanat: maalipensseli, pohatta, kelata, yksilökeskeinen, tunnusmusiikki, murhaaja, korppi. Sanoja saa taivuttaa, ne saa esiintyä missä tahansa järjestyksessä ja niistä saa tehdä yhdyssanoja. Kirjoita vaaditut sanat tarinaan ISOILLA kirjaimilla jotta ne huomaa!
Tehtävänantovaihtoehto 2: Voit valita jomman kumman tehtävänannon. Mikä onnistui mielestäsi kaikista parhaiten koko kisapäivän aikana? Piirrä kuva! Piirros voi liittyä mihin tahansa hetkeen kisapäivänä, sen ei välttämättä tarvitse olla ratsastuskuva.
3. 100 cm (16/30) TT
Tehtävänanto: Kilpailusuorituksesi menee aivan päin prinkkalaa, ja suutuspäissäsi kirjoitat itsellesi muistilapun seuraavia kisasuorituksia varten. Täydennä alla olevat lauseet muistilappuusi:
1. En enää ikinä katso... ...kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan...
3. En enää koskaan syö... ...ennen kisasuoritusta, sillä...
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa...
5. Ensi kerralla hevoseni saa...
6. Jatkossa kilpailen vain...
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun...
4. 60 cm erikoisesteet (3/30) TT
Tehtävänanto: Hevosesi pelkäsi jotakin estettä aivan silmittömästi, eikä rataan tutustuessa suostu menemään lähellekään sitä vaikka kuinka yrittäisit. Miten kilpailusuorituksesi lopulta onnistuu, suostuuko hevonen hyppäämään kyseisen esteen? Voit joko kirjoittaa vapaan tarinan TAI VAIHTOEHTONA piirtää kuvan kyseisestä esteestä.
Osallistujat
1. 50 cm (1 os)
1. Ellu (VRL-14177) - Kipsutin VH16-018-1676
Tuomarin kommentti: Voi kauhistus, nyt ei kyllä mennyt aivan putkeen! Hauskasti suoritettu tehtävänanto, tarinaan ujutetut lauseet nostivat hymyn huulille. Harmi ettei tähän luokkaan ilmoittautunut muita osallistujia!
2. 80 cm (6 os)
1. matty (VRL-00816) - Kärmeniemen Ohi-O
Tuomarin kommentti mattylle: Olipa mukavaa vaihtelua, kun teksti ei kertonut itse kisasuorituksesta vaan kisapaikalle saapumisesta! Kaikki tehtävänannossa vaaditut sanat oli ujutettu onnistuneesti tekstin sekaan, eikä mikään niistä hyppinyt sieltä silmille. Hymyt korviin nostattava tarina, johon oli selvästi panostettu!
2. Kati (VRL-14372) - If It Ain't Dutch VH16-024-0076
Suoritettu piirroksella: tinypic.com/view.php?pic=307oxlu&s=9#.V9VilZiLS00
"Ratsuni kisakampaus onnistui parhaiten!"
Tuomarin kommentti Katille: Tosi kiva huomata, että 2. luokassa oltiin tartuttu myös tähän toiseen tehtävänantoon! Todella kaunis palmikkoletti ja ääriviivapiirros. Tämän piirroksen olisi kruunannut vielä väritys!
3. Odelie (VRL-08973) - Good Enough Is Good Enough
Kilpailut järjestetään Metsälammen ulkokentällä sään salliessa, ja verryttelyalue on rajattu maneesiin. Kilpailuluokkina on tällä kertaa 50 cm, 80 cm, 100 cm ja lisäksi myös 60 cm erikoisesteluokka.
Kisainfo
- Kisat järjestää Metsälammen Ratsutalli, vastuuhenkilönä toimii Sinte VRL-10636
- Kilpailupäivä on 11.9.2016 ja viimeinen ilmoittautumispäivä 8.9.2016
- Tulokset ratkaistaan osallistujien tarinoiden perusteella (tarinakilpailut)
- Luokkiin otetaan 30 osallistujaa
Osallistuminen ja säännöt
- Yksi ratsastaja voi tuoda yhteen luokkaan max. 3 ratsua
- Yksi hevonen voi osallistua max. 2 eri luokkaan
- Ratsastajan VRL-tunnus on pakollinen, ratsun VH-tunnus on vapaaehtoinen
- Osallistu sähköpostilla (tohvelon[at]gmail.com) tai yksityisviestillä kisakirjassa, otsikolla "Tarinaeste syyskuu" (käytäthän otsikkoa myös kisakirjassa, sillä sinne tulee muidenkin Metsiksen kisojen osallistumisia). käyttäen alla olevaa osallistumiskaavaketta:
Luokka nro[rivinvaihto]
Ratsastaja (VRL-00000) - Ratsun koko nimi VH00-000-0000
Tarina
Luokat ja tehtävänannot
1. 50 cm (1/30) TT
Tehtävänanto: Kirjoita kisasuorituksestasi tarina, joka sisältää seuraavat lauseet: "Katso! Se ratsastaa lenkkarit jalassa!" ja "Anteeksi, mutta radalle ei voi mennä kaksi kerrallaan", sekä "Ratsastus ei ole viisaiden laji!". Lauseet saavat olla missä tahansa järjestyksessä, mutta niiden sisältöä ei saa muuttaa.
2. 80 cm (6/30) TT
Tehtävänantovaihtoehto 1: Voit jomman kumman tehtävänannon. Kirjoita kisasuorituksestasi tarina, joka sisältää seuraavat sanat: maalipensseli, pohatta, kelata, yksilökeskeinen, tunnusmusiikki, murhaaja, korppi. Sanoja saa taivuttaa, ne saa esiintyä missä tahansa järjestyksessä ja niistä saa tehdä yhdyssanoja. Kirjoita vaaditut sanat tarinaan ISOILLA kirjaimilla jotta ne huomaa!
Tehtävänantovaihtoehto 2: Voit valita jomman kumman tehtävänannon. Mikä onnistui mielestäsi kaikista parhaiten koko kisapäivän aikana? Piirrä kuva! Piirros voi liittyä mihin tahansa hetkeen kisapäivänä, sen ei välttämättä tarvitse olla ratsastuskuva.
3. 100 cm (16/30) TT
Tehtävänanto: Kilpailusuorituksesi menee aivan päin prinkkalaa, ja suutuspäissäsi kirjoitat itsellesi muistilapun seuraavia kisasuorituksia varten. Täydennä alla olevat lauseet muistilappuusi:
1. En enää ikinä katso... ...kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan...
3. En enää koskaan syö... ...ennen kisasuoritusta, sillä...
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa...
5. Ensi kerralla hevoseni saa...
6. Jatkossa kilpailen vain...
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun...
4. 60 cm erikoisesteet (3/30) TT
Tehtävänanto: Hevosesi pelkäsi jotakin estettä aivan silmittömästi, eikä rataan tutustuessa suostu menemään lähellekään sitä vaikka kuinka yrittäisit. Miten kilpailusuorituksesi lopulta onnistuu, suostuuko hevonen hyppäämään kyseisen esteen? Voit joko kirjoittaa vapaan tarinan TAI VAIHTOEHTONA piirtää kuvan kyseisestä esteestä.
Osallistujat
1. 50 cm (1 os)
1. Ellu (VRL-14177) - Kipsutin VH16-018-1676
"Minua jännitti niin paljon. Kerran oltiin tamman kanssa käyty estekilpailuissa. Sielläkin se käyttäytyi kuin pässi, vaikka rata saatiin kyllä suoritettua puhtaasti. Tänään se tuntui jo ymmärtävän mistä on kyse, toisin kuin itse. Siskoni Amelie lähti mukaan avustamaan. "Ratsastus ei ole viisaiden laji!" hän tokaisi minulle autossa. "Älä taktikoi vaan tyhjennä pää ja anna mennä." Helppo hänen oli sanoa, kun ei itse kiivennyt selkään.
Metsälammen Ratsutilalla oli jo paljon trailereita ja hevosautoja ennen meitä. Parkkeerattiin auto ja purettiin Kipsutin kyydistä. Hetki taluttelua ja satuloitiin. Vähän tamma ihmetteli, kun ei laitetukaan kiesejä perään, mitä se on tottunut vetämään. Lähdin tamman kanssa veryttelykentälle ja aloin lämmittämään.
Olin niin ajatuksissani, kun kuulin nimeni kaiuttimesta. Paniikki iski. Nytkö jo on meidän vuoro? Suuntasin tammalla äkkiä areenalle, jolloin kuulin äänen takaani. "Anteeksi, mutta radalle ei voi mennä kaksi kerrallaan." Katsoin hetken kysyvästi tummatukkaista naista. "Niin, kun se on meidän vuoro. Sinä olet seuraavana vasta" nainen jatkoi. Hetki meni siltikin tajuta. Pyytelin anteeksi ja posket punaisena ratsastin kauemmaksi. Ehkä tämä ei olekaan minun lajini. Olisi vain turvallisempaa pysyä kärryillä.
Sitten koitti vuoroni. Ratsastin Kipsuttimen radalle. Tamma kuunteli ääniä ja pyöritteli häntäänsä. Se oli vähän rauhaton. Nostin sillä laukan ja valmistauduin aloittamaan radan. "Katso! Se ratsastaa lenkkarit jalassa!" joku huusi katsomosta. Minulta meni pasmat aivan sekaisin, kun vilkaisin jalkoihini. Samassa tamma teki sivuloikan ja putoa mätkähdin maahan. Siinä, kun hetken keräsin happea, ajattelin, että vielä pitää kotona harjoitella ennen kuin lähtee ihmisten ilmoille uudestaan."
Metsälammen Ratsutilalla oli jo paljon trailereita ja hevosautoja ennen meitä. Parkkeerattiin auto ja purettiin Kipsutin kyydistä. Hetki taluttelua ja satuloitiin. Vähän tamma ihmetteli, kun ei laitetukaan kiesejä perään, mitä se on tottunut vetämään. Lähdin tamman kanssa veryttelykentälle ja aloin lämmittämään.
Olin niin ajatuksissani, kun kuulin nimeni kaiuttimesta. Paniikki iski. Nytkö jo on meidän vuoro? Suuntasin tammalla äkkiä areenalle, jolloin kuulin äänen takaani. "Anteeksi, mutta radalle ei voi mennä kaksi kerrallaan." Katsoin hetken kysyvästi tummatukkaista naista. "Niin, kun se on meidän vuoro. Sinä olet seuraavana vasta" nainen jatkoi. Hetki meni siltikin tajuta. Pyytelin anteeksi ja posket punaisena ratsastin kauemmaksi. Ehkä tämä ei olekaan minun lajini. Olisi vain turvallisempaa pysyä kärryillä.
Sitten koitti vuoroni. Ratsastin Kipsuttimen radalle. Tamma kuunteli ääniä ja pyöritteli häntäänsä. Se oli vähän rauhaton. Nostin sillä laukan ja valmistauduin aloittamaan radan. "Katso! Se ratsastaa lenkkarit jalassa!" joku huusi katsomosta. Minulta meni pasmat aivan sekaisin, kun vilkaisin jalkoihini. Samassa tamma teki sivuloikan ja putoa mätkähdin maahan. Siinä, kun hetken keräsin happea, ajattelin, että vielä pitää kotona harjoitella ennen kuin lähtee ihmisten ilmoille uudestaan."
Tuomarin kommentti: Voi kauhistus, nyt ei kyllä mennyt aivan putkeen! Hauskasti suoritettu tehtävänanto, tarinaan ujutetut lauseet nostivat hymyn huulille. Harmi ettei tähän luokkaan ilmoittautunut muita osallistujia!
2. 80 cm (6 os)
Mä en ollut ihan varma miten reagoida kun avasin trailerin oven. Ohio seisoi siellä tukka pystyssä kuin MAALIPENSSELIN harjakset ja sillä oli sellainen enminämitääntehnyt-ilme, joka sai mun kulmakarvat nousemaan hiusrajaan. Viimeksi kun se oli sporttanut kyseistä ilmettä, höyhen suunpielessä, oli se onnistunut nappaamaan pahaa-aavistamatonta KORPPIA peräsulista kiinni!
Tutkin epäilevänä traileria hevosen tapittaessa mua ruskeilla silmillään, ja KELASIN jo pahinta: jotainhan se oli tuhonnut, upouudesta trailerista, pakkohan sen oli. Huokaisin jo valmiiksi: eihän tässä mitään POHATTOJA ollut itse kukaan.
"Mikä kestää?" mies huuteli takasillan avattuaan, ja mulle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin peruuttaa varmasti pahojaan tehnyt ruunikko ulos kopista. Mies huomasi kurtun mun kulmissa ja hörähti: "Miksi sulla on tollanen MURHAAJAilme?"
Mä jupisin sille omiani ja keskityin kaivamaan Ohion harjoja esiin. Suomenhevonen oli tavallista polleampi, sellainen jokseenkin itseensätyytyväinen, ja harjaukset päätökseen saatuani mun oli pakko käydä vielä mietiskelemässä siellä trailerissa. Josko siellä nyt vaikka olisi jotain vialla.
Ei siellä ollut. Mutta jotain se koni oli varmasti tehnyt.
Kilpakentältä raikasi Frendien TUNNUSMUSIIKKI ja mä loikkasin edelleenkin epäileväisenä. Ohio kiersi aluetta tyytyväisenä käynnissä, vähän nivelkuolaimiaan kalisutellen, mutta kuitenkin epäohiomaisen kärsivällisesti.
Me odoteltiin verkan ja kisakentän erottavalla portilla meidän valmistautuvaa vuoroa kun mieheke tuli aidan taakse hodari kädessä. Ohio höristi korviaan ja vilkaisi sitä.
"Ohio oli sitten irrottanut koko väliseinän paikoiltaan", se totesi muina miehinä, "oli vissiin tahtonut enemmän tilaa. Aika YKSILÖKESKEISTÄ. Individualisti, vai mitä ne sanoo."
Mä mulkaisin hevostani, joka napsautti tiukasti katseensa suorittavaan ratsukkoon. Tuhahdin ja pukkasin sen pohkeilla liikkelle heti kun portti aukesi, olen yli miehelle vielä jupisten: "Egoisti se on. Idiootti."
Tutkin epäilevänä traileria hevosen tapittaessa mua ruskeilla silmillään, ja KELASIN jo pahinta: jotainhan se oli tuhonnut, upouudesta trailerista, pakkohan sen oli. Huokaisin jo valmiiksi: eihän tässä mitään POHATTOJA ollut itse kukaan.
"Mikä kestää?" mies huuteli takasillan avattuaan, ja mulle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin peruuttaa varmasti pahojaan tehnyt ruunikko ulos kopista. Mies huomasi kurtun mun kulmissa ja hörähti: "Miksi sulla on tollanen MURHAAJAilme?"
Mä jupisin sille omiani ja keskityin kaivamaan Ohion harjoja esiin. Suomenhevonen oli tavallista polleampi, sellainen jokseenkin itseensätyytyväinen, ja harjaukset päätökseen saatuani mun oli pakko käydä vielä mietiskelemässä siellä trailerissa. Josko siellä nyt vaikka olisi jotain vialla.
Ei siellä ollut. Mutta jotain se koni oli varmasti tehnyt.
Kilpakentältä raikasi Frendien TUNNUSMUSIIKKI ja mä loikkasin edelleenkin epäileväisenä. Ohio kiersi aluetta tyytyväisenä käynnissä, vähän nivelkuolaimiaan kalisutellen, mutta kuitenkin epäohiomaisen kärsivällisesti.
Me odoteltiin verkan ja kisakentän erottavalla portilla meidän valmistautuvaa vuoroa kun mieheke tuli aidan taakse hodari kädessä. Ohio höristi korviaan ja vilkaisi sitä.
"Ohio oli sitten irrottanut koko väliseinän paikoiltaan", se totesi muina miehinä, "oli vissiin tahtonut enemmän tilaa. Aika YKSILÖKESKEISTÄ. Individualisti, vai mitä ne sanoo."
Mä mulkaisin hevostani, joka napsautti tiukasti katseensa suorittavaan ratsukkoon. Tuhahdin ja pukkasin sen pohkeilla liikkelle heti kun portti aukesi, olen yli miehelle vielä jupisten: "Egoisti se on. Idiootti."
Tuomarin kommentti mattylle: Olipa mukavaa vaihtelua, kun teksti ei kertonut itse kisasuorituksesta vaan kisapaikalle saapumisesta! Kaikki tehtävänannossa vaaditut sanat oli ujutettu onnistuneesti tekstin sekaan, eikä mikään niistä hyppinyt sieltä silmille. Hymyt korviin nostattava tarina, johon oli selvästi panostettu!

2. Kati (VRL-14372) - If It Ain't Dutch VH16-024-0076
Suoritettu piirroksella: tinypic.com/view.php?pic=307oxlu&s=9#.V9VilZiLS00
"Ratsuni kisakampaus onnistui parhaiten!"
Tuomarin kommentti Katille: Tosi kiva huomata, että 2. luokassa oltiin tartuttu myös tähän toiseen tehtävänantoon! Todella kaunis palmikkoletti ja ääriviivapiirros. Tämän piirroksen olisi kruunannut vielä väritys!

"Lähdetäänkö siitä, että kun mä saavuin mun kilparadalle, Alex pelästyi MAALIPENSSELIÄ, joka vaan jätetty ihan siihen keskelle kenttää esteiden sekaa. Mä jouduin tapella sen kanssa ihan sika kauan ennen kun se rauhottu, mutta onneks tuomari antoi mulle aikaa rauhoittaa ruunan. Mä yritin rataa aloittaessa muistaa mitä ihmeen ohjeita äiti oli antanut mulle, kun se oli selittänyt jotain jostain YKSILÖKESKEISISTÄ jutuista ja kuvitteli, että mä olisin ymmärtänyt siitä jotain. Se vaan sai mun keskittymisen herpaantumaan esteillä ja Alex yritti oikoa ihan joka kulmassa ja käännöksessä esteille ja kuvitteli tietävänsä radan mua paremmin. Kun mä KELASIN esteiden keskellä muita asioita kun rataa, mä onnistuin vain ohjaamaan mun ratsua oikeille esteille, mutta en saanut mitään tuntumaa siihen. Se laukkasi laukkahevosena ympäriinsä kun vanhoilla päivillään ja suunnilleen käveli kaikkien esteiden yli vauhdissa, kun ne oli niin pieniä. Sitten juuri ennen viimeistä estettä ulkona raakaisi joku KORPPI tai joku, jotka yleensä varotti MURHAAJISTA tai sellasista ja Alex pelästyi sitä niin paljon, että se hyppäsi viimeisen esteen ihmeellisellä sivuloikalla. Ainakin meille tuli puhdas rata, mutta noin vauhdikkaalla ja pellellä suorituksella musta ei ikinä tulisi maailmanmestaruusmitalistia saatika POHATTAA, joka voisi sytyttää sikareita sadan euron seteleillä. Kaiken lisäksi kun mä nolona ratsastin pois radalta alkoi taustalla soimaan muumien TUNNUSMUSIIKKI, ens kerralla äiti saisi hypätä radan ensin, että Alex olisi valmis ja väsynyt, tää oli niin noloa."
4. Pierre (VRL-10531) - Likane Voitto VH15-018-0246
"Likane Voitto oli nimensä veroinen ja oli onnistunut piehtaroimaan itsensä sellaiseen rapakuntoon että oksat pois. Olisi pitänyt ottaa MAALIPENSSELI mukaan ja hieman siloitella orin väritystä, ja jos olisin POHATTA niin edessä olisi suoraa uuden hevosen hankinta. Ei siis hävettänyt ratsastaa kentälle ja tervehtiä tuomareita juuri ennen, kun KELASIN radan vielä viimeisen kerran mielessäni. Tämän päivän teemana tuntui olevan YKSILÖKESKEISYYS, sillä ratsuni oli hartaasti päättänyt olla mahdollisimman ärsyttävä ja yhteistyökyvytön. Mitäpä muuta tältä hevoselta voi odottaa, kun se katsoi KORPPIA silmiä pyöritellen ja suu vaahdoten kuin MURHAAJAA konsanaan - siinä vaiheessa en ees jaksanut yrittää tsempata. Vielä kun kovaäänisistä olisi meidän suorituksen aikana kaikinut jokin oikein dramaattinen TUNNUSMUSIIKKI niin avot."
5. Jannica (VRL-04799) - Clovercutt Soda Pop VH15-027-0212
"Verryttelymme sujui hyvin ja siirryimme YKSILÖKESKEISEEN suoritukseemme. Alkurata sujui hyvin ja pääsin ratsastamaan rataa lempisarjani Uuden Päivän TUNNUSMUSIIKIN soidessa taustalla tarpeettoman lujaa. Ehdin KELATA kaikenlaista ratsastuksen aikana, mutta mietintähetken keskeytti radan neljäs este, jonka takana piileskeli ilmeisesti Poppiksen mielestä vähintään poniMURHAAJA. Päästyämme yhden kiellon jälkeen esteestä yli ja suunnaten sarjaesteen yli puhtaasti oli vuorossa pilkkupuomein varustettu MAALIPENSSELIN muotoinen okseri. Olin etukäteen ehtinyt pelätä estettä ja kategorioida sen varmasti radan vaikeimmaksi, mutta yllätyksekseni ori ylitti esteen kepeästi. Toiseksi viimeisen esteen kohdalla poni ilmeisesti kuuli KORPIN raakkuvan jossakin, koska se päätti suorituksemme maalin sijasta jonkun eturivissä istuvan POHATAN syliin."
6. Nicky (VRL-14087) - Crampton Boncilla VH15-115-0013
"Ohjasin Cillan esteradalla TUNNUSMUSIIKIN tahdissa aivan kuin tamma olisi jammaillut. Vilkaisin ympärilleni. Katsomoon ja tuomareita. Tuomarit tuijottivat minua kuin olisivat aikeissa murhata minut. Aloin KELATA kylmäveristä MURHAAJAA, josta liikkui paljon tarinoita.
"Hei sinä POHATTA! EI tarvi tulla haaskaa meidä aikaa, jos et uskalla ratsastaa", katsomosta kuului.
Hätkähdin hereille ja tajusin, että lähtömerkki oli jo annettu.Tunsin, kuinka kasvoni muuttuivat vaihe vaiheelta punaisemmaksi aivan kuin niihin olisi MAALIPENSSELILLÄ sudittu maalia. Muuten rata sujui ihan hyvin, mutta hätkähdin, kun lähestyimme KORPIN näköistä estettä. Korpin. Cilla hyppäsi esteen yli kuin se ei olisi mitään huomannut. Kuulin yleisöstä naurahduksia ja murisin mielessäni: Mikä YKSILÖKESKEINEN yleisö. Yksi nauraa niin kaikki nauraa. Kaikesta huolimatta selvisimme Cillan kanssa maaliin asti ja taputin tammaa tyytyväisenä kaulalle."
"Hei sinä POHATTA! EI tarvi tulla haaskaa meidä aikaa, jos et uskalla ratsastaa", katsomosta kuului.
Hätkähdin hereille ja tajusin, että lähtömerkki oli jo annettu.Tunsin, kuinka kasvoni muuttuivat vaihe vaiheelta punaisemmaksi aivan kuin niihin olisi MAALIPENSSELILLÄ sudittu maalia. Muuten rata sujui ihan hyvin, mutta hätkähdin, kun lähestyimme KORPIN näköistä estettä. Korpin. Cilla hyppäsi esteen yli kuin se ei olisi mitään huomannut. Kuulin yleisöstä naurahduksia ja murisin mielessäni: Mikä YKSILÖKESKEINEN yleisö. Yksi nauraa niin kaikki nauraa. Kaikesta huolimatta selvisimme Cillan kanssa maaliin asti ja taputin tammaa tyytyväisenä kaulalle."
3. 100 cm (16 os)
1. En enää ikinä katso mieheni takapuolta, vaikka se kuinka näyttäisikin hyvältä uusissa khakishortseissa, kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan tarkistaa, että omien housujen vetoketju on esimerkiksi kiinni eikä vilauttele iloisenpinkkejä alushousuja.
3. En enää koskaan syö suklaavanukasta ennen kisasuoritusta, sillä mitä suurimmalla todennäköisyydellä olen istunut sen kannen päälle. Ja nimenomaan niillä valkoisilla kisahousuilla.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa myös maaliviivan yli enkä kaartaa ulos radalta juuri ennen.
5. Ensi kerralla hevoseni saa tuta jos se nappaa kaatamaansa estettä kasaavalta tallitytöltä lippiksen päästä.
6. Jatkossa kilpailen vain ja ainoastaan kotona. Itseni kanssa. Poissa muiden katseiden alta. Ja varsinkin kuvaajia, jotka onnistuvat taltioimaan sitten kaiken. Ja todella tarkoitan, että KAIKEN.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun ratsastaa epähuomiossa päin esteen sivussa olevia koristeita (katse missäs muuallakaan kuin siellä oman miehen pyllyssä) ja sitten rotkahtaa minitalon päälle kun poni innoissaan viipottaa niistä yli.
Tuomarin kommentti mattylle: Tarkat ja "perustellut" täydennykset tekivät vastauksista yksilöllisiä ja persoonallisia. Lauseiden täydennyksessä oli käytetty mielikuvitusta ja sopivasti huumoria

2. Salma (VRL-13360) - Bonnie KN VH15-029-0290
1. En enää ikinä katso pystyväni poseeraamaan valokuvaajille kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan, että tämä laji on nöyrä eikä minun auta pröystäillä valovoimaisella ulkonäöllä ja hienolla hevosella.
3. En enää koskaan syö puoliraakaa sitruunaa ennen kisasuoritusta, sillä se ei saa ihoa näyttämään hehkeältä. Se saa näyttämään huonovointiselta.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa myös matkan viimeiseltä esteeltä maaliviivalle vilkuttamatta raivokkaasti mahdollisille kuvaajille.
5. Ensi kerralla hevoseni saa myös hypätä huolellisemmin ylitseni, kun vilkuttamisen huumassa humahdan sen selästä alas. Tallautuneita sormia jomottaa vieläkin.
6. Jatkossa kilpailen vain silmälaput päässä. Siis omassa päässäni.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun konkkaan ulos kentältä Bonnien perässä ja tajuan, että kamerat räpsyvät edelleen.
Tuomarin kommentti Salmalle: Näissä täydennetyissä lauseissa oli ikään kuin juoni, joka punoi niistä hauskan kokonaisuuden. Kivan persoonallisia lauseita, joihin on panostettu hyvillä perusteluilla!
1. En enää ikinä katso, kun poikani yrittää flirttailla kuusi vuotta vanhemmille tytöille ja pyytää niitä treffeille kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan tehdä lapselle asiat selviksi, ettei äidin rataa saa häiritä tyhmillä tempauksilla, joista palaa hermot.
3. En enää koskaan syö kahvioista löytyviä hillomunkkeja ennen kisasuoritusta, sillä tällaisessa vihanpuuskissa ylösnouseva pulla ei maistu mainiolle.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa eri hevosella, kuin lapsi edellisessä luokassa, jottei tarvitse pohtia ihmeellisiä klippauskuvioita täysiverisen takapuolessa.
5. Ensi kerralla hevoseni saa todennäköisesti jäädä kotiin ennemmin kuin käyttäytyä kisapaikalla *n tavoin.
6. Jatkossa kilpailen vain yksin ilman kasvattomia tai karvaisia lapsia mukana, karvaiset ja kasvattomat lapset samassa paikassa on mahdoton yhtälö.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun jouduin toteamaan ettei oma kilpasuoritukseni ollut sen kummoisempi kuin kymmenenvuotiaan poikani, vaikka äidin piti tulla näyttämään kasvattavaa mallia.
Tuomarin kommentti Odelielle: Vähän erilainen, äidin näkökulma suoritustehtävään erotti tämän suorituksen!

4. Salazar (VRL-14414) - Salvian Ikiunessa
1. En enää ikinä katso hevoseni kampauksessa istuskelevaa paarmaa kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan tarkistaa, että suussani ei ole purkkaa joka voisi jäädä kurkkuun kiinni.
3. En enää ikinä syö valkosipulia ennen kisasuoritusta, sillä sen jälkeen on pakko napata purukumi, joka huonomuistiselta helposti unohtuu sylkäistä pois.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa hevosta eteen ennen estettä, jos laukka ensin on nelitahtista ja sen jälkeen ravia.
5. Ensi kerralla hevoseni saa vauhtia töppösiinsä, ettei pilaa koko kilpailuja siirtymällä käyntiin keskellä rataa.
6. Jatkossa kilpailen vain satulavyö kiristettynä.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun saman suorituksen aikana onnistuin melkein tukehtumaan, säikäyttämään ratsuni huitomalla paarmaa, kiepsahtamaan ympäri satulan kanssa ja näiden ongelmien kanssa kamppaillessani unohdin kokonaan, että vauhdikkaan puoliverisen sijasta allani oli laiska suomenhevonen, joka paljon mielummin otti kilpailut levon kannalta kuin piti vauhdista itse huolta.
Tuomarin kommentti Salazarille: Viimeisessä lauseessa punoit yhteen koko suorituksen! Mielikuvituksellisia ja persoonallisia lauseita

5. Laura (VRL-11124) - Roolaid
1. En enää ikinä katso hemmetin hyvännäköistä tuomaria kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan korjata silmämeikit, ihan vain jos unohtaisin ykkössäännön.
3. En enää koskaan syö munkkeja ennen kisasuoritusta, sillä a) suupielet ovat sokerissa b) hyvännäköinen tuomari voi luulla minua kunnon possuksi
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa ja ennenkaikkea ratsastaa, keskittyä ratsastamaan ja tehdä ratsastamista.
5. Ensi kerralla hevoseni saa luvan palauttaa minut maanpinnalle ennenkuin on liian myöhäistä.
6. Jatkossa kilpailen vain puhtaissa housuissa ja parhaiten istuvassa paidassa.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun tuo hyvännäköinen tuomari joutui metsästämään hevostani pitkin Metsälammen pihaa - never again!!
6. Riina (VRL-05766) - Requiem
1. En enää ikinä katso sitä ruskea silmäistä nuorta poikaa silmiin kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan pitää pään kylmänä ja keskittyä olennaiseen, enkä siihen söpöön poikaan.
3. En enää koskaan syö rasvaista hampurilaisateriaa ennen kisasuoritusta, sillä se pistää pötsin sekaisin pahemman kerran.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa tarkasti, mutta ennen kaikkea ilman sooloilua.
5. Ensi kerralla hevoseni saa olla nauttimatta ylimääräisiä porkkanoita, jotta se ei pysähtyisi tarpeille kesken suorituksen.
6. Jatkossa kilpailen vain puskatallien kilpailuissa, joissa ei ole suurta osallistuja-/yleisömäärää.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun ruuna päättikin päästää lantansa juuri sen ruskea silmäisen pojan kohdalla, jota olin tuijottanut syvästi silmiin.
7. Salazar (VRL-14414) - Sour Sour Sugar
1. En enää ikinä katso, onko yleisössä hyvännäköisiä miehiä kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan tarkistaa, että jalustimet ovat kunnolla kiinni, etten joudu vetämään rataa yhdellä jalustimella.
3. En enää koskaa syö pizzaa ennen kisasuoritusta, sillä se pistää mahani pahemman kerran sekaisin.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ottaa ratsastushanskat mukaan, jos allani on hevonen joka tarvitsee ohjankäyttöä pysyäkseen säädyllisessä tempossa.
5. Ensi kerralla hevoseni saa ratsastajalta enemmän apua, ettei joudu suoriutumaan lähestymisistä ja hyppypaikoista kokonaan yksin.
6. Jatkossa kilpailen vain silloin, kun en ole darrassa ja morkkis päällä.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun kaikkien mokailujen jälkeen oksensin kentälle. Kiitos pizza ja eilinen...
8. Salazar (VRL-14414) - Tiikeritoffee
1. En enää ikinä katso uusia, upeita saappaitani kisasuorituksen aikana, jos sen vuoksi unohdan tarkistaa missä seuraava este sijaitsee.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan olla hehkuttamatta kaikille, kuinka juuri meidän suorituksestamme tänään kannattaa ottaa mallia.
3. En enää ikinä syö maitorahkaa ennen kisasuoritusta, jos en ymmärrä tarkastaa onko siinä laktoosia.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa omien varusteiden ihailemisen sijaan.
5. Ensi kerralla hevoseni saa alaturparemmin, ettei se vain onnistu pistämään kieltään kuolaimen päälle.
6. Jatkossa kilpailen vain ratsulla, jonka satulavyön alle ei ole jäänyt mitään ylimääräistä, joka voisi hiertää sitä kohtalokkain seurauksin.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun kaiken egoiluni ja uutukaisiin kamppeisiin upotetun rahan jälkeen tulos oli se, että kentältä ulos kävelee mutainen ratsastaja ilman ratsuaan.
9. Kati (VRL-14372) - Ikuisen Hiisi VH16-018-1662
1. En enää ikinä katso katsomossa vilkuttavaa äitiä kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan kiristää satulavyön.
3. En enää koskaan syö rasiallista konvehteja ennen kisasuoritusta, sillä vyö alkaa kiristää vatsanympärystä ikävästi..
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa oikean esteen oikeaan aikaan!
5. Ensi kerralla hevoseni saa aamuheinät tarppeksi aikaisin, että ruokailua ei tarvitse toimittaa kisasuorituksen aikana.
6. Jatkossa kilpailen vain ratsastus aiheisissa nettipeleissä..
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun ratsuni kieltäytyi vesiesteellä, johon lopulta tipahdin ja minun veden seassa kylpiessäni, katsojat antoivat meille raikuvat aplodit..
10. Odeya (VRL-13643) - Melanges Defekt VH16-021-0101
1. En enää ikinä katso...kentän laidalla tirskuvia pikkutyttöjä...kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan...tarkistaa, että vaatteet ovat oikein päin.
3. En enää koskaan syö... banaania...ennen kisasuoritusta, sillä... Edi vie sen parempiin suihin.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa...suu kiinni, sillä kärpäseen voi vaikka tukehtua.
5. Ensi kerralla hevoseni saa...juosta maratoonin ennen radalle menoa.
6. Jatkossa kilpailen vain...hyvin valmistautuneena.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun radan loputtua Edi päätti vetää vinkauksen saattelemat ilopukkailut ja lensin suoraan takapuoli edellä lämpimään lammikkoon..
11. Pierre (VRL-10531) - Vokotti VH16-018-0891
1. En enää ikinä katso yleisöön kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan tarkistaa satulavyön kireyden.
3. En enää koskaan syö pelkkää hiukopalaa ennen kisasuoritusta, sillä se saa vain äkäiseksi.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa radan oikein päin.
5. Ensi kerralla hevoseni saa tukkapöllyä samanlaisesta käytöksestä.
6. Jatkossa kilpailen vain puomiluokissa.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun hevonen päätti ohimennessään napata kukkakoristeesta hiukopalaa.
12. Pierre (VRL-10531) - Kadotettu Kolkata VH16-018-1008
1. En enää ikinä katso minnekkään muualle kuin esteille kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan varmistaa, että alkava luokka on todella omani.
3. En enää koskaan syö mustikoita ennen kisasuoritusta, sillä ne värjäävät hampaat.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa myös maaliviivan ylitse.
5. Ensi kerralla hevoseni saa katsella vierestä kun kisaan toisella hevosella.
6. Jatkossa kilpailen vain aloittelijoiden kanssa samoissa luokissa.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun sarjaesteen viimeinenkin puomi rymisi alas.
13. Jannica (VRL-04799) - Oldsfell's Wilfried VH14-013-0088
1. En enää ikinä katso SALKKARIEN UUSINTOJA kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan KÄYDÄ VESSASSA.
3. En enää koskaan syö JÄÄTELÖÄ ennen kisasuoritusta, sillä OLEN LAKTOOSI-INTOLERANTIKKO.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa MAALILINJAN YLI.
5. Ensi kerralla hevoseni saa JÄÄDÄ TALLIIN, KUN LÄHDEN KISOIHIN.
6. Jatkossa kilpailen vain JA AINOASTAAN KOTIKISOISSA.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun TIPUIN VESIHAUTAAN.
14. Pierre (VRL-10531) - Kauhearallatus VH15-018-1036
1. En enää ikinä katso tuomaristoon kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan pistää kypärän päähän.
3. En enää koskaan syö hernerokkaa ennen kisasuoritusta, sillä se saa mahan kiertämään.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa radalle ajallaan.
5. Ensi kerralla hevoseni saa pistää parastaan tai jää iltarapsutukset saamatta.
6. Jatkossa kilpailen vain automaattihevosilla.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun jatkoin vahingossa radan loppuun hylkäyksestä huolimatta.
15. Jannica (VRL-04799) - Blue Heaven VH14-006-0256
1. En enää ikinä katso JÄTKIEN TAKAPUOLIA kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan ODOTTAA, ETTÄ VÄLIPORTTI AVATAAN.
3. En enää koskaan syö MITÄÄN ennen kisasuoritusta, sillä SE EI KANNATA.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa EKALLE ESTEELLE MYÖS.
5. Ensi kerralla hevoseni saa MUISTAA KATSOA KALENTERISTA, ETTEIVÄT KISAT OLE KIIMAN AIKANA.
6. Jatkossa kilpailen vain OREILLA.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun HEVOSENI PYSÄHTYI PISSALLE KESKEN ESTERADAN.
16. Jannica (VRL-04799) - Criallt Einion VH13-026-0161
1. En enää ikinä katso TALLIKOIRIEN LEIKKIMISTÄ kisasuorituksen aikana.
2. Aina ennen radalle ratsastusta muistan OTTAA HEVOSENI MUKAAN RADALLE.
3. En enää koskaan syö KARKKIA ennen kisasuoritusta, sillä SAIN KAMALAN HEPULIN RADALLA.
4. Seuraavilla kerroilla muistan ratsastaa LÄHTÖLINJAN YLI OIKEALTA PUOLEN.
5. Ensi kerralla hevoseni saa LUVAN HYPÄTÄ MYÖS SARJAN TOISEN OSAN.
6. Jatkossa kilpailen vain OMAKSI ILOKSI.
7. Muistan ikuisesti miten noloa oli, kun UNOHDIN RADAN.
4. 60 cm erikoisesteet (3 os)
1. Jannica (VRL-04799) - O.A. Irascible VH14-012-0374
Piirros: tinypic.com/view.php?pic=2rfr6lw&s=9#.V9Vy7JiLS00
Tuomarin kommentti: Voisin kuvitella maneesimöröt tämän näköisiksi! Mielikuvituksellinen este, joka varmasti oli monelle hevoselle ylitsepääsemätön juttu. Todellinen erikoiseste![/i]
2. Jannica (VRL-04799) - Disney Girl VH13-053-0088
Piirros: tinypic.com/view.php?pic=14y7lt&s=9#.V9VztZiLS00
3. Jannica (VRL-04799) - KW Codestar VH14-024-0253
Piirros: tinypic.com/view.php?pic=2eydn3o&s=9