Oli minun ja Ronin ensimmäisen yhteisen valmennuksen vuoro! Lähdin tallille ajoissa, jotta ehtisin valmistautua ilman kiirettä. Eihän yksi valmennus –vielä köpöttelyryhmässä- sinänsä iso juttu ollut, mutta minulle se puskaratsastajana oli.
Tallilla hain Ronin ensimmäiseksi sisälle ja aloitin harjaamalla ison pojan oikein kunnolla. Roni oli jo alkanut tiputtaa turrukkaista talvikarvaansa hyvää vauhtia ja kävinkin sen karvapeitteen ensin kunnolla läpi kumisualla pyöritellen. Roni näytti nautiskelevan harjailusta ja huomiosta ja ökötti nautiskellen paikoillaan, alahuuli lerpattaen. Kun olin harjannut Ronin kumisualla, kävin sen karvat läpi vielä pölyharjalla huolellisesti. Sitten aloin setviä ruunan jouhia. Siinä poitsulle hyräillessäni ja kammatessani sen tukkaa Sinte oli ilmaantunut talliin. ”Jaaha, sinä täällä jo reippaana?” Säpsähdin Sinten ääntä ja purskahdin sitten nauruun hieman häpeissäni.
”A-p-u-v-a! En yhtään kuullut tuloasi!” Sanoin naurahtaen ja jatkoin taas Ronin puunausta. Jutustelimme siinä hetken Sinten kanssa, ennen kuin hän lähti hoitamaan omia hommiaan. Minä setvin vielä Ronin hännän ja harjan kuosiin ja sitten puhdistin kaviot sekä harjasinpa oikein kaviot kavioharjallakin, mitä en yleensä koskaan tee. Sitten harjasin Ronin pään pehmeällä pääharjalla ja unohduinpa siinä hetkeksi poikaa pusuttelemaan..!
Tallille alkoi kertyä elämää, kun aloin varustaa Ronia. Pitäisi varmaan ostaa jotain sävysävyyn –kamppeita, mietin tulevia valmennuksia ja ehkä kisojakin ajatellen. Minusta on mukavaa olla edustava ja Ronilla oli vain hieman nuhjaantunut satulahuopa.. Ja pintelitkin olisi kivat kouluvalmennuksiin.. Lista alkoi kehkeytyä hyvää vauhtia mielessäni.
Sain Ronin varustettua sutjakasti ja juuri ajoissa ja hain vain omat kamppeeni päälle kaapistani ja olimme valmiit ensimmäiseen valmennukseen!
Lähdimme maneesille Jensban kanssa yhtä aikaa. Juttelimme innoissamme mitä tuleman pitää, kun talutimme ratsujamme peräkanaa maneesiin. Siellä Meiju olikin meitä vastassa. ”Huomenta tytöt! Ollaanko sitä valmiina aloittamaan työt? Tänään aloitamme niin perusasioista kuin melkein vain voi! Nouskaahan ratsujenne selkään niin päästään aloittamaan.”
Noudatin käskyä ja kipusin rauhallisen Ronin selkään ja aloin kävellä vapain ohjin uraa pitkin. Alkukävelyitten aikana kerroimme Meijulle hieman itsestämme ja hevosistamme. ”Oon siis Eikka, ratsastanu 8 vuotta ja noin helppo B –tasoinen puskailija. Allani on Roni 8-vuotias Shire ruuna, joka on helppo A –tasoinen, rauhallinen kaveri”
Esittelyjen jälkeen aloitimme työt! Aluksi teimme pääty-ympyrät kartioiden avulla ja hyvät kulmat myöskin kartioiden avulla. Lisäksi pitkille sivuille tuli voltit E ja B kirjaimiin. Kaikki tiet ratsastettiin aluksi käynnissä.
Roni oli heti todella pehmeän tuntuinen kädelle ja kulki oikein miellyttävästi oikeinpäin ja oli vastaanottavainen avuille. Välillä se tosin jäi hieman laahustamaan, joten pohkeilla piti pitää tahti yllä. ”Eikka, nyrkit pystyyn ja energisempi käynti!” Meiju joutui muistuttamaan minua turhan monesti.
Kun käynti tehtävää oli hinkattu kumpaankin suuntaan, aloimme tehdä ravissa keskiympyröitä ja päätyvoltteja. Keskiympyrällä piti olla reipas ravi ja volteilla kootumpi. Ympyröillä kevyttä ravia ja volteilla harjoitusravia.
Ronin kanssa reipas ravi oli oikein helppo saavuttaa, mutta volteilla ravaamisen tahti meinasi kadota ja itsehän pompin siellä ison ratsuni selässä kuin pahainen aloittelija.. ”Vaikka lyhennät ja kokoat ravia, älä anna sen laahustaa. Polvet rennoiksi, kyllä se rytmi alkaa kohta löytyä!” Meiju kannusti, kun ähräsin siellä selässä. Ravailujen jälkeen oli välikäynnit, jotka olivat oikein tervetulleet.
”Vai että köpöttelyryhmä!” Nauroin hymyillen Meijulle, kun hän keräili kartioita pois. Vain kulmiin jäi kartiot, jotta emme luistaisi niitten ratsastuksesta. ”Ei täällä kuitenkaan ilmaiseksi päästetä, mutta helpommat harjoitukset” Meiju kuittasi takaisin. ”No, eikun oikeesti tosi hyvä, että päästään Roninkin kanssa ihan oikeasti töihin!”
Kävelyitten jälkeen jatkoimme käyntivolteilla ja ravi ympyröillä. Ravin tuli aina olla harjoitusravia ja käynnin energistä. Oikein hyvä harjoitus meille siis! Vaikka kaikki ei mennyt minun ja Ronin osalta –okei, minun osalta- ihan putkeen, niin sain Meijulta tosi hyvää ja rakentavaa palautetta, joilla on hyvä jatkaa reenailuja Ronin kanssa.
Lopuksi ravasimme loppuverryttelyn itsenäisesti Meijun huudellessa sieltä täältä ohjeita ja vinkkejä. Oikein kiva valmennus kaikkiaan!
Tallissa purin Ronin varusteista ja vein sen kamat paikoilleen. Sitten harjasin sen hyvin ja puhdistin kaviot. Ronikin oli joutunut ihan kunnolla töihin ja oli kaiken talvivillansa ansiosta hieman hikinen, joten se pääsi kuivattelemaan fleeceloimen alle karsinaansa.
Tarjosin sille haaleaa vettä sankosta, ettei sen tarvinnut juoda ihan jääkylmää vettä automaatista heti liikunnan jälkeen. Juottamisen jälkeen annoin vielä Ronille päiväheinät karsinaan purtavaksi ja monia suukkoja ja rapsutuksia!
//Dodii! Saimpa tän tarinan värkättyä(: Ensi valmennukseen toivoisin hevosen suoristamista kaikissa askellajeissa, mikä on oikeasti aika haastavaa esim. keskihalkaisijalla!//
Kiitos osallistumisesta!
Teillä meni oikein hyvin Ronin kanssa, mitä nyt tosiaan joutui eteenpäinpyrkimyksestä muistuttelemaan, mutta ymmärrettävää on että noin isolla hevosella kestää hetken lämmetä ja alkaa toimimaan kunnolla. Toivoisin vielä hieman enemmän tarkkuutta teiden ratsastimisiin ja volttien ja ympyröiden pyöreyteen, sekä hevosen asettumiseen. Ison hevosen liikkeissä on hankala istua, mutta sinä sait hyvin kiinni ja loppu tunnista muistitkin pysyä tarpeeksi rentona, ilman että rojahdit taaksepäin niin kuin olisi ilman satulaa ratsastanut! Ja ei nyt mikään valmennus olisi kovinkaan tehokas jos se ihan pelkkää köpöttelyä olisi.. mietippä sitten mitä nipotus ryhmässä tapahtuu!
Jaa että sitä heti ruvetaan haastavuutta nostamaan! Pitääpä pistää korvan taakse, tiedänkin jo muutaman mukavan harjoituksen valmennukseen jossa olisi tuo teemana..