|
Post by Minkki on Aug 30, 2015 11:29:48 GMT 2
Harrastatko ratsastusta? Joo tota noin, olisi kiva tietää teidän ratsastusharrastuksistanne! Tässä alla lista asioista, joista voisit kertoa: • Harrastatko ratsastusta oikeassa elämässä? • Onko sinulla oma hevonen / vuokra- / hoito- / ylläpitohevonen yms. ? Nimi ja kuva olisi kivat. Kuinka kauan olet vuokrannut/omistanut/hoitanut/ylläpitänyt sitä? • Kauanko olet harrastanut ja minkä ikäisenä nousit ensimmäistä kertaa hevosen selkään? • Lempihevonen/hepat tallilta, jolla käyt? • Kuinka usein käyt ratsastamassa? (tai vain hoitamassa yms.) • Lempilajisi ratsastuksessa? Millä tasolla olet? (esim. HeB, 60cm jne.) • Kuinka paljon ratsastustunnit maksavat sinulle? Maksatko itse vai auttavatko vanhemmat tms.? • Final question: Mikä on pahin tippumisesi? Entä pahin mokasi hevosten kanssa? (ei ole pakko kertoa, jos ei tahdo)
Anteeksi, jos vaikutan kauhealta stalkkerilta Olen vaan niin kovin utelias tietämään, kun samalla virtuaalitallilla me kaikki hoidetaan! Mä voin vaikka aloittaa... VALMISTAUTUKAA PITKÄÄN TEKSTIIN! Teidänkin tekstit saa olla vaikka kilometrien pituiset, lupaan lukea kaikki :3 En sinänsä harrasta ratsastusta, koska 1) rahaongelmat ja 2) ei ole autoa eikä kulkuyhteyksiä tallille. Minkäänlaista hevosta en ole ylläpitänyt/hoitanut/omistanut/vuokrannut, ei mun ratsastustaso (eikä aika) riittäisi edes hoitoheppaan. Satunnaisesti olen ratsastanut 5 vuotta, yleensä sen max. 3 irtotuntia per vuosi. Eli yhteensä ehkä noin 15 ratsastustuntia takana. Tuntuu kyllä silti liian isolta määrältä mulle. Jos vaikka leikitään, että se on tuo 15, niin 13 niistä suoritettiin talutuksessa. Ensimmäinen kosketukseni ratsastukseen oli joskus 7-vuotiaana kouluni talviriehan shetlanninponitalutuksessa (käyntiä). En varsinaisesti käy millään tallilla. Leikitään taas, että jos tuo 15 tuntia on takana, 13 niistä pidettiin Ruoveden ratsutallilla (mummoni asuu lähellä). Tuoreimmat 2 tuntia pidettiin paikassa nimeltä Aitotalli (Terälahdessa, mummoni asuu lähellä). Ruoveden ratsutallilta lempihevoseni ovat Pin Rock´s Rose, Atlantis ja Tova. Aitotallilta lempparini on Stanly v.h Muldersland (menehtyi tässä kuussa :,( ) sekä Rekrut, Cinder ja Cinderin varsa Rommi. Laitan tähän alas vielä kuvat kaikista. Käyn ratsastamassa max. 3 kertaa vuodessa. Ajattelin kyllä alkaa kerätä rahaa, josko pääsisin ensi kesänä jollekin hoitoleirille tai vastaavalle. En kuitenkaan osaa hallita hevosta kunnolla edes ravissakaan enkä ole koskaan laukannut, joten veikkaan ilta- tai päiväleirin hevosten hoidon parissa olevan parempi vaihtoehto. Lempilajiani on vaikea eritellä, kun en ole kumpaakaan päässyt kokeilemaan. Mutta veikkaan itse olevani enemmän puskaratsastaja. Kouluratsastus olisi rauhallista, mun juttuni, mutta luultavasti hermoni menisivät ratoja opetellessa ja hevonenkin vain kärsisi siitä. Esteratsastus olisi vaihtelevaa, mutta ehkä liian vauhdikasta mulle. Aitotallilla yksi yksityistunti maksaa 30 € / hlö (+ hevosen laittaminen valmiiksi ennen tuntia ja tunnin jälkeen). Ruoveden ratsutallilla oli kalliimpaa eikä siellä saanut hoitaa ratsua lainkaan. Ratsastustunnit maksaa yleensä vanhempani, koska käyn ratsastamassa niin harvoin. Mä en ole vielä ehtinyt tippua kertaakaan enkä sen koommin hirveästi epäonnistumaankaan, mutta tässä elokuun tunnilla hevoseni päättikin mennä eri reittiä kuin kuului ja jäätiin jumiin. Opettaja pelasti. :') t. Cinder "Siideri" & orivarsansa Rommi (puoliverisiä molemmat) o. Stanly v.h Muldersland "Stanli" (miniatyyrihevonen) R.I.P. 20.08.2015. r. Atlantis "Atte" (eestinhevonen) t. Tova "Tuuva" (en nyt muista rotua...) t. Pin Rock´s Rose "Rose" (welsh part bred)
r. Rekrut "Reksi" (puoliverinen)Aten, Rosen ja Tuuvan kuvat on kuvannut Ruoveden Ratsutalli. Muut kuvat ovat itse ottamiani!
|
|
|
Post by Silja on Aug 30, 2015 11:50:59 GMT 2
Mä harrastan ratsastusta ja olen jonkin verran kisannutkin, vaikkakin nykyisin menee raha ja opiskelut edelle Oon koko ikäni harrastanut ratsastuskoululla, jonka lisäksi mulla on ollut n. puolentoista vuoden ajan vuokrasuokki, jota tosin en vuokraa enää. Tällä hetkellä ratsastan 2h/vko, toisinaan myös jotain irtotunteja satunnaisesti vakiotuntien lisäksi. Tunnit maksavat n. 30e ja vanhemmat maksavat sen, tosin toisinaan saa ratsastustunteja myös tallitöillä yms. Mulla on hoitohevonen samaisella tallilla eräs yksäri, jota hoitelen aina tiettyinä päivinä harjaillen, kävelytellen yms. ja kerran olen päässyt ratsastamaankin. Tätä tummaa puoliverimummoa olen hoitanut about 2 vuotta. Ekaa kertaa ratsastin tällä mun vuokrasuokilla, kun olin ihan pieni. Tällöin tää hevonen oli pienellä ratsastustallilla, ja nykyisin siis yksärinä, ja pääsin vuokraamaan sitä suhteiden kautta silloin aikoinaan. Alkuaikoina mun ratsastus oli hyvin epäsäännöllistä, mutta sanoisin, että kunnolla aloitin ratsastuksen 7-vuotiaana, ja sen jälkeen sitä on jatkunut säännöllisesti joka vuosi. Tykkään kyllä kaikista ratsastuslajeista, mutta olen nykyisin harrastelija, koska kisaaminen ja tavoitteellisempi valmentautuminen on jäänyt. Olen kisannut he B, 80cm tasolla, ja se voisi olla aika realistinen taso mulle nykyisinkin Esteistä pidän kyllä, mutta riippuu myös kovasti alla olevasta hevosesta. Myös maastot- ja maastoesteet ovat huippuja! Koulua ratsastan kuitenkin pääsääntöisesti eniten, ja se on mukavan rentoa ja turvallista, mutta ei kuitenkaan tylsää. Joka lajin ratsastaja siis, vaikkakin koulu on ehkä tällä hetkellä eniten se mun juttu! Mun pahimpia mokia hevosten kanssa on varmaankin mun eka tippuminen, jossa poni säikähti ja tulin aika pahasti käden/ranteen päälle; maastossa kun hevoset lähti viemään takaisin tallille liikenteessä (onneksi autoja ei sattunut eteen), pudottiin matkan varrelle, mutta onneksi selvittiin säikähdyksellä ; ja kerran poni pukitti mut alas, jonka jälkeen juoksi vahingossa yli. Koskaan multa ei ole kuitenkaan murtunut mitään, ja yleensä kipeillä mustelmilla ja venähdyksillä ollaan selvitty
|
|
|
Post by Minkki on Aug 30, 2015 13:33:14 GMT 2
@ Silja Auts Hurjia putoamisia, hassua (ja hyvä) ettei mitään murtunut! Mä haluaisin jo tavallaan pudota hevosen selästä (ja saada sen videolle xD), jotta tietäsin miltä tuntuu pudota. Ja laittaisin sen youtubeen hienolla nimellä "ensimmäinen tippuminen" [lol] kuulostaa tosi hölmöltä, koska kuka nyt haluaisi oikeasti tippua sieltä ja nolata itsensä kaikkien edessä. Kai multa puuttuu se nolaustunne sitten kokonaan ratsastuksen ohelta 2 tuntia ratsastusta ja viikonloppu talleilla! *-* Mun unelmaelämää. Kotona on kiva olla, mutta olis kyllä kiva jos ois paikka, jonne vaan mennä ja tulla vasta illalla väsyneenä kotiin. Vaan ei ole. :l Mä olen aina kateellinen ihmisille, joilla on suhteita hevosihmisiin mä en ole koskaan omaksunu ratsastuskavereita tai -sukulaisia, jonka vuoksi hevosharrastus ei ole saanut tukea yhtään mistään. Eräs serkkuni ratsastaa, mutta hän asuu Raumalla (mä Tampereella...) eli sinne ei voi haikailla. Kiva kuulla kuitenkin, että sulla on tallikavereita ja muuta kivaa!
|
|
|
Post by Loci on Aug 30, 2015 15:57:53 GMT 2
Mä harrastan aika epäsäännöllisesti ratsastusta tällä hetkellä. Omat vakkaritallit on Haukkalevä ja Haukkamäki. Haukkamäellä mulla on ollut ylläpidossa v. 2011 4 kk ajan suomenhevosruuna Pito-Juonnos, ja kaikki hevoset sieltä onkin tulleet tutuiksi, paitsi Passeriina ja yksityinen, joka ei näy sivuilla. Haukkalevässä oon ratsastanut Haddilla ja Täplällä, mutta on muutkin tulleet tutuiksi. Haukkalevässä hevosmielessä olen käynyt ekakertaa viime talvena, vaikka Haddi onkin mulle vanha tuttu samoin kuin omistajansa. Lisäksi Harjun OPK:ssa on mulle paljon tuttuja hevosia, koska olen siellä opiskellut. 2008 varmaan oon jossain määrin "alkanut" ratsastaa, muistaakseni ekaa kertaa hevosen selässä olen ollut 1990-luvun puolella. 75 cm menee yksittäisenä ja kyllähän mä leirikisoissa hyppäsin 70 cm radan... Koulua menee varmaan just ja just hyväksytysti K.N. Omaa lempilajia ei niinkään ole. Viime syksynä myös kävin Haukkamäellä ajamassa Jenna-ponia, koska pikkuponeilla ei ollu menijöitä alkuviikosta, nyt olen itseasiassa miettinyt taas sitä, että voisin käydä ponia liikuttamassa, mutta maanantai taitaa olla se päivä, jolloin tallinomistajalle sopisi, mutta mulle ei :C. Haukkalevän tunnit maksaa 10€/h, tosin en ole yhdestäkään tunnista maksanut, kun teen tallihommia yms. Haukkamäellä tunnit on 22€/h tai 190€/10h. Hmm. mun pahin tippuminen oli 2012, kun heppa eka säikähti ihmisiä ja meinasi tallata satulahuovan päälle (oltiin pellolla ja opettajan lapsi oli siinä mukana alussa) ja tekikin väistöliikkeen sitten toiseenkin suuntaan. Tulin niska edellä alas ja aivotärähdyshän siitä tuli, pää oli kipeä 2vk sen jälkeen.
|
|
|
Post by Minkki on Aug 30, 2015 16:17:37 GMT 2
@ Loci Oi että! 10€ per tunti, huhhuh, siinä vasta halpa talli. Tosi harmi, ettet pääse ponia liikuttamaan Hui, mikä tippuminen! Onneksi ei vakavammin sattunut.
|
|
|
Post by Silja on Aug 30, 2015 16:24:13 GMT 2
Putoaminen taitaa olla taitolaji, sillä vaikka mä osaan tulla aika hurjan näköisesti alas, niin jotenkin mä en koskaan onnistu (onneksi) satuttamaan itseäni Se on kyllä hyvä lahja, jos osaa nauraa omille epäonnistumisilleen.. mä en nimittäin osaa Kömmähdyksiä pystyy ajattelemaan hauskoina vasta hyvän ajan kuluttua ja ainakin mä näin säännöllisenä ratsastajana oon kokenut este-, pukki- ja maastopelkoa näiden mun epäonnistumisien takia, enkä näitä kaikkia pysty vieläkään ottamaan huumorilla. Se on se mun itsetunto joka saa aina tippuessa kovimman kolauksen Mun on kyllä pakko myöntää, että näin kolme kotia omistavana (koti, koulu, talli), olisi mukava, jos saisi vaan jäädä nukkumaan sinne ikiomaan sänkyyn silloin, kun pitää lauantai- tai sunnuntaiaamuna raahautua tallille hevosta hoitamaan; tai silloin kun on läksyjä ja seuraavana päivänä koe, mutta sulla on tunti Toisaalta taas on todella etuoikeutettua asua alle 10km päässä ratsastuskoululta, josta kaikki mahdollisuudet päästä kisaamaan ja ratsastaa just sillä tyylillä, mikä itselle sopii. Meilläkään ei ole perheessä / suvussa juuri hevosihmisiä (muutamia raviharrastajia lukuunottamatta), mutta yllättävää kyllä, että mun vanhempien työpaikalta ja kaveripiiristä niitä kyllä löytyy Lisäksi olen tietty itse tän ratsastuskoulun puolesta kytkennässä alan ammattilaisiin Oon tainnut tossa chatissa joskus sanoakin, miten epäreilua tää elämä on! Silloin kun jotain hyvää omistaa, niin ei sitä oikein osaa itse arvostaa (tök)
|
|
|
Post by Loci on Aug 30, 2015 16:46:40 GMT 2
Olihan mulla tämäkin tippuminen: 2vk saikkua, en voinu ajaa autoa, olkapää sijoiltaan ja kyynärvarressa kyynärpään vieressä tosi kipeä patti.
|
|
|
Post by Minkki on Aug 30, 2015 17:54:57 GMT 2
Auts! Näyttipä pahalta :l Lähtikö hevonen viemään vai miten kävi?
|
|
|
Post by Minkki on Aug 30, 2015 17:57:52 GMT 2
Ja niinpä Silja! Sitä ei osaa arvostaa ennen kuin sen menettää.
|
|
|
Post by Kamilla C. on Oct 30, 2015 19:52:55 GMT 2
Toki mä harrastan ratsastusta, ihan pienestä pitäen olen asunut hevostilalla! Oma(t) hevonen löytyy, nimi on Dani, toisen nimi on Delmerion. Ne on siis ikiomat, perheen yhteisiä on Serafiina ja Beisk. Olen talleillut koko ikäni, ikää en kerro sen pelin vuoksi, mutta hevosen selkään nousin ekaa kertaa parivuotiaana, kai? Apua, en mä osaa päättää omista hevosista ihaninta... Ratsastan ainakin 5krt viikossa, tallille joka päivä Lempilaji on ilman satulaa maastoesteiden loikkiminen! Mutta jos täytyy valita oikeasti laji, niin ruohikossa hevosen vieressä loikoilu.. Eiku esteet! Ratsastusta minun ei tarvitse maksaa, vain hevosten ylläpito maksaa. Pahin tippuminen on se, kuin menimme uittamaan hevosta tandemilla yhden tytön kanssa. Meillä oli suhteellisen iso ja painava, työhevoslinjainen suomenhevonen alla. Mä istuin takana. Toki hevonen alkoi pelleilemään rannassa. Hevonen nousi pystyyn, mutta kaatui lievän ylipainoisuuden takia mun ja kaverini päälle. Minä olin toki #2 takana. Vedin ensiksi takaperinvoltin maahan, sitten kaveri tulee perässä naaman päälle ja hevonen vielä kaverin päälle. Onneksi ori nousi nopeasti ylös, mutta kerkesi siinä sairaalakuntoon tulla.
|
|
|
Post by Janella on Nov 18, 2015 9:00:41 GMT 2
Joo harrastan ratsastusta oikeastikin Mulla on ollu vuokralla kaksi shetlanninponia, mutta niistäkin on jo monta vuotta aikaa. Ekaa shetua ehdin vuokrata vaan pari kk, koska tämä sitten muutti pidemmälle, toista ehin kauemmin. Molemmat oli kyllä pienelle minulle aika vaikeita, tää eka tapaus oli ori, shetlanninponi ja sillä piti mennä aina ilman satulaa, koska ei omistanut itse tai vaihtoehtoisesti lainata tallin toiselta shettikseltä. No ei siinä ponissa muuten mitään vikaa ollut, ei kauheasti ratsastaessa pukitellut, ainut kerta, kun putosin taisi olla, että poni vetäisi päänsä alas. Mutta yks kuumottava tilanne tän ponin kanssa kävi oltiin siis ihan normisti ridaamassa kentällä ja sinne tuli sitten vielä semmonen isompi heppa omistajansa kanssa ridailemaan, ei siinä mitään, mutta yhessä vaiheessa, tää mun ratsu alkaa sitten peruuttelemaan tämän isomman hepan alle ja enhän minä siellä selässä sille mitään voinut, joten loppujen lopuksi piti tulla als selästä, jotta saan tän orimuksen sieltä alta liikkumaan. Ja olihan tää toinenkin vuokrattava hankala, kyseessä tässä tapauksessa tamma. Hoitaessa oli melko ilkeä, yritti pudotella jatkuvasti, hyppi pystyyn ratsastaessa ja taluttaessa, hakiessa piti pitää raippa mukana, koska potkii, pukittelee ja hyppii pystyyn silloin, ettet varmasti saa kiinni. Tää poni harrasti aina raipasta pukittamista, ei voinu mennä ilman satulaa, koska laukatessa vetäs aina pään alas ja tipahin. Yleensä myös alkukäyntien aikana otti spurtin, kerran meinasin lentää sähkölankaa päin että juu. Onhan molemmat tapaukset ollu aika opettavaisi, tasapaino kehittyny ja sillee Ekalla luokalla kaverit sai mut innostamaan hepan selkään, onneksi! Ja oon jokusen seittemän vuotta tätä harrastanut ja toivon, että harrastan vielä pitkään. Mulla on monia heppoja/poneja meijän tallilta, voi että! yks on ihana ratsuponi Viltsu . Viltsu oli mun hoitoponi pari vuotta sitten, mutta mulla ei aika enää riittäny niin piti lopettaa mutta siis Viltsu on hoitaessa ihan kultakimpale! Sillä on vetokammo, joten sitä ei saa sitoa kiinni, mutta se ei haittaa. Hän on aina tosi utelias ja huomionhaluinen, karsinan ovi voi olla ihan sepposen selällään, eikä se lähe mihinkään. Viltsu tykkää myös pipoista, joita se aina hamuilee ja siis on vaan niiiin ihana!! ää ratsastaessa viltsu on esteillä parhaimmillaan, vaikka sen hyppytyyli onkin semmonen sukellus , esteillä viltsu reipastuu myös huomattavasti, koulua taas mentäessä ei ehkä mikään suosikki, koska omistaa makkarakaulan, eikä ole mitään mahdollisuutta päästä edes lähelle pyöreetä kaulaa xd Sitte yks lemppari on Vikke. Hoitaessa en kyllä tykkää, koska tosi ilkee, tosin satulan laitoin jälkeen, kun tajuaa, että mitään ei ole enää tehtävissä, on ihan kiva . Ratsastaessa ihanan herkkä, kuuntelee pienimpiäkin apuja. Hypätessä innostuu TODELLA paljon, siis suorastaan kaahaa, jos ei osaa sitä hallita. Tykkään kuitenkin mennä tällä ponilla esteitäkin, oon nimittäin päässyt jo tämän kanssa hyppäämään, alkaa se meidänkin yhteistyö sujua. Ratsastaessa täydellinen poni Sitte vielä yks poni on Centti. Hoitaessa Cena on muuten ihan kiva, kunhan se on kiinni. Kiinni ottaessa ei kai enää niin paha mitä aikaisemmin (karsinassa hyppi pystyyn ja pukitteli). Ratsastaessa alussa TODELLA laiska ja jäykkä, sen huomaa myös ravista ja laukasta. Tällä ponilla on selkeästi jumeja, jotka sitten tunnin alussa vaikeuttaa sen liikkumista reippaasti ja kunolla, jolloin ratsastajat käyttää raippaa ja Cena pukittaa. Mutta just esim pyöreillä kaarilla saa Centin helposti vertymään, jonka jälkeen tän ponin askeleet on tasaisimmat ikinä. Siis, kun aikasemmin oon tällä menny, laukka on ollu sellasta tosi pompottavaa ja tää vetää päätään sillä tavalla inhottavasti eteenpäin, että täytyy laukassa myödätä. Mutta nyt kun oon pikkuhiljaa oppinu tän ponin salat, niin laukka on ihan pilven päällä istumista esteillä tää on myös kiva Tykkään aikalailla kaikista hevosista/poniesta, joilla oon menny (paria lukuunottamatta) Oon oikeastaan ratsastanut poneilla, lähinnä leireillä hepoilla ja vaan yhellä tuolla ridakoululla missä käyn. Mutta ei se haittaa, koska enköhän mä niillä hepoilla ehdi ratsastaa Paitsi pakko vielä mainita yks, joka eil ole meidän tallilta, mutta käydään aina kesäsin Tahkolla ja tää poni asuu siellä. Eli kyseessä on Ilpo ja Ilpo on siis ihan ykkönen. Ihana ratsastaa, varsinkin esteillä ihan unelma! Tällä hetkellä käyn kerran viikkoon tallilla, ihan tunnilla, koska aikaa ei ole käymään useammin, vaikka mielelläni kyllä kävisin vaikka joka päivä. Rakastan esteitä yli kaiken! Se on se juttu. Ja ratsastan HeB ryhmässä, ollaan just suorittamassa B-merkkiä ja jossain vaiheessa tulee (kai?) kankikurssi. Re on joku reilu metrin ja ye sama, me en tiiä Ratsastustuntien hinnasta en tiiä vanhemmat maksaa, mutta tuolla missä käyn niin irtotunti maksaa ainakin 40e, vakkarit vrm 30-40e. Pahin tippuminen oli yheltä tosi säikyltä, pieneltä ponilta. Mentiin kentällä ilman jalustimia. En tiiä mitä tää poni säikähti (varmaankin tallin kilejä, jotka tuli hillumaan kentän viereen), mutta hyppäs sivulle, lensin kyljelleen/mahalleen maahan. Oltiin just semmosen puomikasan vieressä, jota tää poni ei voinu missään tapauksessa ylittää, vaan tallas mielummin mun päälle. Astu siis selän ja käden päälle. Mikään paikka ei murtunut, onneksi oli turvaliivi! Mutjoo, lopputunti meniki sitte tän ponin pyydystämiseen.. [lol]Oon kyllä tippunu jo niin monta kertaa, etten pysy edes laskuissa mukana enää Hui! Tulipas tästä pitkä! toivottavasti edes joku jaksaa lukea, innostun nimittäin kirjottamaan aina tälläsistä heppajutuista
|
|
|
Post by Sini on Jan 24, 2016 15:28:24 GMT 2
Harrastan ratsastusta IRL 2krt viikossa tunneilla, lisäksi käyn joskus yhdellä yksäritallilla satunnaisesti. Mulla on ollut hoito/kuntoutushevonen, issikkatamma, joka tuli tallille kauheessa kunnossa. Kun olin saanut siihen lihasta, se palautettiin oikealle omistajalleen v. 2015 alkusyksystä. Nyt ei ole löytynyt sopivaa hoitsua, mutta oon alkanut tuntien lisäks käymään aktiivisemmin siellä yksäritallilla. Tallilla mä voisin käydä joka päivä, mut oman hevosen estää eronneet vanhemmat ja rahatilanne. Ekan kerran mä sain käväistä hevosen selässä 3-4 vuotiaana? Sitä ennen olin tosin ihastellut hevosia isosiskon ratsastustuntien aikana. Nyt olen harrastanut ratsastusta vakituisesti n. 4 vuotta. Mun suosikkilaji on tällä hetkellä esteratsastus! Oon tosin iskenyt silmäni myös vikellykseen ja lännenmenoon, mutta tänhetkisellä tallilla se ei ole mahdollista Suosikkihevoseni ovat herkkä, energinen ja toisinaan jopa kuumuva eestinhevonen, joka loistaa parhaiten esteillä, pieni ja vauhdikas risteytystamma sekä v. 2014 menehtynyt eestin urheiluhevonen, jota mä en tule ikinä unohtamaan! Uutena lempparina on myös nuori suomenpienhevonen. Tunnit ovat 2-3krt viikossa, riippuen siitä, onko valmennuksia luvassa. Kisoissa olis kiva kiertää, mutta kauhee kisajännitys estää sen. Hoitamassa käyn parhaimmillaan 5 päivänä viikossa, toisinaan jopa joka viikonpäivä. Jos viikolle on luvassa kilpailut, autan talkootöissä. Esteet! Ah, se vauhti! Paits että, lasketaanko pellolla kaahailu lajiksi Tasoni on suunnilleen ko. He B, re. en ole varma, 50-80 cm?, maastoesteet n. 60 cm, yksittäisesteet 80-90 cm. Vaikee sanoo! Äiti kustantaa kiltisti kaikki, ja maksaa ihan mielellään harrastukseni. Ratsastusleirejä varten kerätään rahat koko perheen voimin, mä en tosin yleensä joudu antamaan rahaani käyttöön t. enkäytärahaanimihinkäänmuuhunkuinomaanhevoseensäästämiseen Pahinta tippumista/mokaa en osaa sanoa, olen liian tapaturma-altis EDIT/ Pahin tippuminen kävi reilut viikko sitten, Reetun kieltäessä vesimatolle. Olkapäästä meni sekä hermoja että luu.. Veks "Veksi", s. 2009, eestinponi
Dake-Dalave "Dolly", s. 2011, risteytysponi
Aarteen Vanikka "Vanikka", s. 2010, suomenpienhevonen
Rembrandt "Remu", s. 2005 k. 2014, eestin urheiluhevonen ♥
|
|
Nanna
Uutukainen
Hoitohevonen: Hurmos (Vinlannin Äärihurmaava)
|
Post by Nanna on Jun 12, 2016 19:26:04 GMT 2
Harrastan juu, aina sieltä 12-vuotiaasta saakka. Täysin omaa ei ole vielä(kään), mutta vuokralla on tällä hetkellä Eestinhevos-ruuna ja vuosikas suokkiori kimppaomistuksessa. Nykyisen vuokrailua tulee elokuussa vuosi täyteen. Ensimmäinen kerta hevosen selässä taisi olla jo joskus 3-4 vuotiaana, mutta kunnolla oon hypännyt selkään about 11-12 vuotiaana, jonka jälkeen siitä tuli säännöllistä - ainoastaan nuo muksujen odotusajat oon pysynyt poissa talleilta. Käyn yksityisellä ratsastamassa sovitusti 2 kertaa viikossa, välillä on useampina päivinä, toimin hevostenhoitajana yksityisellä ratsutallilla, aikaisemmin olin ravitallilla ajokouluttamassa ja hoitajana sekä opiskelen tässä ohessa, joten aika ei meinaa siinä mielessä riittää tällä hetkellä useammin ratsasteluun. Oman vien suoraan työpaikalle, joten silloin ehtii jotakin sentään tekemään. Tasoltani oon vahva heB, joitakin A:n asioita on hallussa. Esteitä entisellä vuokra-suokilla oon hypännyt maksimissaan 70-80cm , pokka ei riitä korkeampiin ja muutenkin tykkään enemmän hienosäädöstä jota koulupuolella saa. Kertavuokra mulla on 12€, kuukausikönttänä 96€. Riippuu tietenkin, oonko käynyt useammin tai vähemmän kuin 2 krt/vko, eli hinta määräytyy sen mukaan. Omat ratsastelut maksan itse omasta pussistani. Pahin tippuminen tapahtui syksyllä 2014 silloisen vuokrakavion kanssa maastossa. Kyseessä oli puoliverinen ruuna, joka oli totaalinen projekti ja tikittävä aikapommi. Se pelkäsi aivan kaikkea mahdollista, eikä tallilla ollut kenttää tms tasaista aidattua aluetta, missä olisi voinut treenata joten maastot oli ainoat. Otettiin laukkatreeniä jyrkkään ylämäkeen ja mäen päällä polle säikähti jotain isohkoa lintua joka lähti pusikosta lentoon ja lähti viemään keskellä rämeikköä mua kuin tiskirättiä. Tuli metsätiellä semmoinen risteys, missä oikealla oli jyrkkä alamäki ja älyttömästi pehmeää hiekkaa ja vasemmalla puolella oli tasaisempaa mutta mutka oli tiukka ja edessä oli paksu mänty. Ajattelin, että kyllä se siihen puun eteen pysähtyy, mutta vetäsi äkkikäännöksen vasemmalle ja lensin kahden puun väliin selkä edellä isohkon kiven päälle. Jouduin sen tippumisen takia 2kk:n saikulle, kun tuli hiusmurtuma selkärankaan mutta eipä tuo menoa haitannut. Saikun jälkeen takaisin selkään ja kyllä se kaasu jatkossakin hirtti kiinni, mutta ei niin pahasti kuin tuona kertana. Monesti alas tultiin, mutta vähemmällä säästyttiin. Päästiin me kyseisen kaverin kanssa ennen vuokrasuhteen loppumista suhteellisen pitkälle, oppi väiistöt ja nostamaan molemmat laukat pohkeesta ilman kiihdyttelyjä sekä oppi liikkumaan liinassa. Lähtötilanne siis oli, ettei osannut nostaa pohkeesta laukkaa eikä oltu koskaan juoksutettu. Raskauden vuoksi lopetin vuokraamisen ja synnytyksen jälkeen tulikin tuo Eestinpulla kuvioihin. Vuokrakavio Ressu alias Muuli
Kimppavarsa Aarian Oliveri
|
|
Pinkki
Uutukainen
Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
Post by Pinkki on Jun 21, 2016 19:29:27 GMT 2
Oon harrastellut ratsastusta kohta epäsäännöllisesti viitisen vuotta. Ratsastelin läheisellä ratsastuskoululla pari vuotta, sitten fysioterapian tarpeesta johtuen vaihdoin yksityiselle ratsastamaan. Tipuin kesken tasapainoharjoitusten, josta murtui käsi ja sain sellaiset traumat, etten viitsinyt pitkään aikaan selkään. Nyt aloitin kaksi vuotta sitten uudelleen pienellä yksityistallilla ja oon siellä opetellut esimerkiksi laukkaamaan ja hyppäämään esteitä. Oon tosi kiitollinen että saan ratsastella pienemmällä tallilla, hevoset ovat paljon vireämpiä kuin ratsastuskoululla ja saa tehdä muutakin kuin vain ratsastaa. Tällä hetkellä ei ole vuokraheppaa, mutta viime kesänä vuokrasin parisen viikkoa ihanaa newforestinponiruunaa, Tiffiä. Mulla ei ole kuitenkaan valitettavasti kuvia tallessa hänestä, vaan katosivat kun tietokone vaihtui... Tuli jo sanottua että melkein viisi vuotta on harrastusta kalenterissa. Ihan pienenä olen tainnut istua shetlanninponin selässä ja kärryillä, mutta virallisesti aloitin harrastamisen 9-vuotiaana. Tallilla jolla käyn on tuntikäytössä vaan viisi hevosta plus shetlanninponi jonka selkään mua ei saa enää sovitettua, joten vaihtoehtoja ei ole erityisen paljon. En osaa kyllä valita mitään suosikkia kolmen lempparin joukosta! Ruunikko puoliveritamma Chrissy, arabiristeytysruuna Peppi ja suomenhevostamma Tella on kaikki ihania, voisin laitella kuvia jossain vaiheessa 8) Chrissy on vähän säikky ja herkkä tapaus, mutta niin yritteliäs ja ihana. Esteillä tykkään siitä eniten, koska se ei innostu liikaa. Peppi on vähän itsepäisempi kaveri, mutta kentällä ja maastossa se, johon luotan eniten. Tykkäänkin siitä tosi paljon maastossa, mutta esteillä sillä kyllä vauhti kiihtyy ja se voi pukitella, joten silloin meen mielummin muilla hevosilla. Tella taas on vähän tyypillinen ex-ravuri ja vauhtia löytyy, etenkin kun sillä hyppää niin hiki vaan valuu... sillä on kuitenkin kiva mennä sileällä, jos käyttää ohjia kauniisti, niin ei tule ongelmia. Ratsastamassa käyn kerran viikossa, jos satun pyörimään tallin läheisyydessä niin voin käydä siellä auttelemassa tai vahtimassa tallin omistajan lapsia -> saan puuhailla shetlanninponin kanssa. Nyt lomalla asustelen pari viikkoa ihan naapurissa dogsitterin hommissa, joten ajattelin käydä ratsastamassa vähän useamminkin. Tykkään aika paljon ihan turhasta humputtelusta ja maastoilusta. Sen lisäksi maasta käsin on kanssa kiva tehdä kaikkia juttuja, mutta jos hevonen ja esteen korkeus ovat hyvän maun rajoissa niin esteratsastus taitaa viedä voiton. Oon ehkä jotain tasoa HeC/50cm Vanhemmat maksaa, ei opiskelijalla sellasia rahoja... (': Tunnit maksaa 25€/h, eli pääkaupunkiseudulla ollakseen ja ryhmäkoon (4 ratsastajaa) ottaen huomioon pääsen aika helpolla. Tunnin hinta ei myöskään muutu jos tunnilla onkin vaan kaksi ratsastajaa, tai vaikka menisin yksin, joten sen on aika jees! Pahin tippuminen oli varmaan se kun tipuin terapiahevoselta kesken vikellyssession - hevonen ravaili ilman satulaa ja mä tein käsiliikkeitä selässä, kun heppa vaihtoi laukalle ja tipahdin suoraan vasemman käden päälle. Värttinäluu murtui, kuukauteen ei saanut tehdä mitään. Kamalin moka oli varmaan kun en ollut ikinä laittanut suojia enkä kehdannut kysyä apua, ja laitoin ne väärin päin Oon siis päässyt aika helpolla!
|
|
|
Post by Alexandra on Jun 22, 2016 15:24:30 GMT 2
Mä harrastan kanssa ratsastusta, 4-vuotiaana ekan kerran kävin selässä ja alkeiskurssin sain syntymäpäivälahjaksi 7-vuotiaana. Puolitoista vuotta eteenpäin sain ensimmäisen ponini, Aten, jonka kanssa kisattiin 80cm/heB. Lopulta vaihdoin hevosta isompaan Aten jäätyä pieneksi, ja nyt Repe on ollut meillä lähes neljä vuotta. Ollaan kisattu koulussa heC-heB, yksi heA ollaan startattu mutta hevonen jännittää vielä aika paljon. Treeneissä ollaan kyllä tehty sarjoja ja piruetteja ja treenattu pätkiä ohjelmista ihan Inttiin asti. Esteet on ehdottomasti se mun juttu, ja niitä treenataan ja kisataan ihan aktiivisesti. Nyt ollaan kisattu 100-110cm, ensi kuun alussa oli tarkoitus startata eka 120cm mutta viime kisoissa kaaduttiin ja seuraavaksi jatketaankin ihan ysikympistä kunnes hevonen on taas kunnossa. Treeneissä ollaan hypätty tehtäviä kyllä ihan 130cm asti, joskus jossain sarjassa on saattanut kyllä isompikin olla seassa. Lempihevonen on tietty se oma, mutta hyvänä kakkosena tulee valmentajan pikkuheppa jolla mun olis tarkoitus alkaa mennä enemmänkin. Tietty mun vanha vuokra-/ylläpitohevonenkin on tosi kiva, mutta uudessa kodissa jo. Ratsastan varmaan viikosta riippuen 4-9 kertaa, jos joku muu kuin oma on lisäksi siinä liikutettavana. Tunnit ei mulle maksa mitään, vaan vanhemmat sponssaa mua ja siitä oon ikuisesti kiitollinen itse maksan sitten jotain varustekuluja ja esim. uudet suitset ovatkin hankinnassa. Pahin tippuminen on varmaan nyt lopputalvesta kun hevonen pukitti esteen jälkeen ja tulin selälleni alas ja löin pääni. Sain aivotärähdyksen enkä voinut ratsastaa pariin päivään (tai tekemään mitään muutakaan). Pahin onnettomuus oli varmaan se kaatuminen, isoa okseria lähestyttiin mutta ponnistuksessa pohja liukui alta ja kaaduttiin sekaan. Itse pysyin selässä ja lähinnä säikähdin, mutta hevonen sai sen verta tälliä että saikkuili pari viikkoa ja nyt palaillaan takaisin hommiin.
|
|