Herkkähipiäinen arabineiti
Joskus tulee ajatelleeksi syvällisiä, koska monet sanovat että se on hyödyllistä. Päätin itsekin kokeilla, mutta ajatukset harhailivat koko ajan.
Eivätkä ne eksyneet mille tahansa satunnaisille mielikuvitusteille, vaan aina samaa polkua pitkin. Joka ikinen kerta.
En vain saa varmaan koskaan aatoksiani irtautumaan Kipinästä. Ruunivoikko eestinponi oli vallannut sydämeni jo varsana. En itsekään ollut mikään fossiili tavatessani tamman, vaan pari päivää esikoulua käynyt pikkutyttö. Äiti vei minut kerran yhden tuttavansa luokse katselemaan hevosia. Ihastuin erityisesti suurella niityllä kirmaaviin varsoihin, suurin osa niistä oli pitkäkoipisia puoliverisiä tai ihan pikkuriikkisiä shetlanninponeja. Hetken katseltuani hevospienokaisia, tylsistyin kun mikään niistä ei tullut luokseni. Mutta heitettyäni salakuljettamani porkkanan maahan kyyneleet valuen, Kipinä säikäytti minut selkään pukkaamalla. Nauran vieläkin muistolle, poni oli aina ollut mestarikarkuri.
Siitä päivästä alkaen kävin Kipinän luona joka päivä, ja me kasvoimme yhdessä. Vuodet
seilasivat eteenpäin, ja täytettyäni 12 vuotta pääsin ensimmäistä kertaa kipuamaan eestiläisen selkään. Monet sanoivat, ettei tällainen nuori tytöntyllerö pärjäisi raakileelle ratsulle, mutta vähät välitin toisten mielipiteistä. Mikään hyvä ei kuitenkaan kestä kovin kauan, puoli vuotta ensimmäisen ratsastuskerran jälkeen pääsin todistamaan ähkyä. Se kuitenkin huomattiin aivan liian myöhään. Eestinponista sain muistoksi vain ison tukon jouhia ja kolmannen sijan ruusukkeemme.
Nykyään muistot tapahtumista ovat vain
usvaa mielessäni. En haluaisi enää ajatella sitä, mutta on hankala päästää ajatuksesta irti.
Herätyskello piipitti raivostuttavalla äänellä, jota olin sietänyt vuosikaudet. Päivästä toiseen. Ennen ääni oli merkinnyt minulle uutta päivää Kipinän kanssa, mutta viimeiset pari vuotta vain tyhjää. Ystävät olivat tukeneet minua pitkälle, mutta välillä uskoin, etteivät he vain enää jaksaisi. Jotkut kuitenkin osaavat yllättää, ja jotenkin he saivat minut piristymään hiljalleen. Yhä edelleen yöpöydälläni kökötti kymmenisen kuvaa pitkäaikaisesta suosikkiponistani, mutta muistot eivät riivaa minua enää todellakaan niin pahasti kuin ennen. Vilkaisin mietteliäänä yhtä suosikkikuvistani. Se oli itse asiassa puolihuolimattomasti revitty lehtileike, jossa kerrottiin Kipinän asuintallista. Me pääsimme poseeraamaan kuvaan, olin silloin todella innoissani asiasta. Ratsuni satulahuopa ja suitset hehkuivat kirkkaanpunaisina kuin
karpalot, ne olivat tulleet postissa vasta edellisenä päivänä.
Hieraisin silmiäni, ja vääntäyidyin ylös. Julisteet tapetoiduilla seinillä repsottivat. Lattia oli kadonnut lehtien alle, kirjoituspöytä hukkui luonnoslehtiöiden ja kynien sekaan. Kiskoin villasukat jalkaan ja hipsutin hiljaa keittiöön, jotta muut eivät heräisi. Täytin kahvimukini, ja istuin sitten pöydän ääreen. Selailin pöydällä pari kuukautta lojunutta saksankielistä hevoslehteä. Vanhempani sanoivat aina, että kielten opiskelu on tärkeää. Lehti oli täynnä hyödyllisiä juttuja, ja oli huippua ymmärtää siitä jotain. Vaikka en saanutkaan enää ties miten monennella lukemiskerralla kovin paljon artikkeleista irti, oli jokapäiväinen rutiini selata kaikki läpi.
Iso, vaalea koira Lennu makaili sängylläni tyytyväisenä, samalla kun itse istuin lattialla ja selailin nettiä läppärilläni. Tärkeimmät asiat, eli parin blogin selaaminen sekä uutisten lukeminen tuntuivät vähän tympeiltä, kun mitään mielenkiintoista ei ollut tapahtunut. Näppäimistökään ei meinannut totella millään, eikä ihmekään kun aina ties miten tahmaisilla näpeilläni tarkistin joitain asioita. En ihmettelisi, vaikka koneen syövereissä olisi hometta, kun aamu-, ja iltapaloilla selailen Facebookkia ruokaa nassuttaen. Kone oli jo kuitenkin pari vuotta vanha ja kovia kokenut, mikä ihme se edes olisi vaikka se olisi umpihomeessa?
Lennu murahti unissaan. Vilkaisin koiraa hu*neena, kun se hytkyi ja mitä ilmeisemmin saalisti jotain mielessään. Ensimmäinen asia, minkä uros teki meillä, oli naapurin vastikään kaataman linnun varastaminen. Luojan kiitos että sain sen koiran hampaista irti ajoissa, sillä se pullukka kyyhky ei taatusti ollut kaikkein terveellisintä ravintoa pennulle. Pappa oli tapahtuman jälkeen vähän äkäinen, mutta asia saatiin lopulta soviteltua.
Hetken kuluttua eksyin vahingossa etsimään seuraavan kesän leiri-ilmoituksia. Pari lupaavaa paikkaa selattuani mieleeni kuitenkin ponnahti kuva Kipinästä, ja meinasin jo paiskata kannettavan kannen kiinni. Yritin kuitenkin samalla miettiä ratkaisua. Tamman poismenosta on jo aikaa. Enkö voisi edes katsella jotain äksöniä hevosten keskelle?
Tallien sivuilta meni linkkejä uusiin paikkoihin. Yhtä erittäin kivannäköistä tallia, nimeltä Metsälampi, tovin selattuani leirien toivossa, satuin siirtämään katseeni sivupalkissa näkyviin yhteystietoihin.
Viitaniemi.
Tuo pitkään toiminnassa ollut, sopivan pieni talli sijaitsi Viitaniemessä. Lennu käänsi kylkeään väsyneesti, murisi hiukan ja keskeytti ajatukseni. Soimasin koiraa mielessäni ja jatkoin taas lukemista. Hevoset vaikuttivat mukavilta, joukossa oli jopa ahaltekinhevonen. Jos oikein tarkkoja ollaan, niin kaksi. En ollut ikinä nähnyt sellaista elävänä, ainoastaan kuvista. En tiennyt, että niitä edes oli Suomessa. Pienen hämillisyyskohtauksen jälkeen tulin siihen tulokseen, etten menetä mitään, jos vain vilkaisen. Nopeasti kurkkaan tallin ovelta, otan kännykän kameralla kuvan upeasta mustasta ahaltekorista kavereille näytettäväksi, ja lähden pois. Simppeliä.
Pitäisi kuitenkin ehdottaa äidille, että tarvitsisin uuden ratsastuskypärän ja hanskat. Eikun ei, minähän olin menossa vain pikastalkkauskierrokselle! Huokaisin. Sidoin hiukset siistille ponnarille jättäen kuitenkin etuhiukset vapaaksi, etsin kumisaappaani ja valmistauduin lähtöön. Lökähousut saivat kelvata, käytin niitä muutenkin joka päivä. Oikaisin hiukan silmille valunutta pipoani, varmistin että Lennu oli eteisen koiraportin takana, ja avasin minut hevosista erottavan ulko-oven. Tuntui lämpimältä, veikkasin nopeasti kolmea tai neljää plussa-astetta. Ihan kiva, että kevät tuli melko nopeasti, vaikka toisaalta oli huipputunne päästä kolmenkymmenenviiden asteen pakkasesta sisälle lämmittelemään!
Kuljin reippaasti. Minulla oli ihan kohtuullinen suuntavaisto, ja riitti, kun vilkaisin kerran kännykästä karttaa löytääkseni perille. Tien hiekoitukset olivat paljastuneet kunnolla lumen alta, ja kävellessäni kuului koko ajan raivostuttavaa ritinää. Toivottavasti linnut palaisivat pian Suomeen, oli ihanaa yrittää bongailla eri lajeja. Vilkaisin jännittyneenä eteenpäin, kohta pitäisi olla perillä.
Suuni loksahti auki, kun saavuin tallin pihaan. Se oli aivan erilainen, mitä mielikuvissani. Kipinän kotipaikka ei ollut näin hieno. Pihalla oli lumiukkoja, jotka olivat hiukan kärsineitä lämpötilan nousun vuoksi. Mutta miksi ihmeessä porkkanat olivat niin jyrsittyjä? Tai siis, eivät kai talli ole niin heppoinen että asukkaat pääsevät sieltä kepeästi pois? Vai oliko syyllinen kenties pihassa ilman valvontaa kellon ympäri hölkkäilevä maskottiponi? Minusta tuntui, etten haluaisi ottaa selvää. Ihan vain siksi, etten saisi hampaita takamukseeni.
Oli melko hiljaista. Tallipihalla oli erikokoisia tassunjälkiä, joista ainakin isoimmat olivat varmasti koiran.. Tai suden. Entä jos tämä paikka onkin kaiken kauhun keskipiste? Talli, jossa kuolleiden hevosten haamut vaeltelevat ja porukka huutaa kauhusta? Kun nuo mietteet putkahtivat päähäni, olisin halunnut vain tehdä täyskäännöksen ja paeta. Kuitenkin kävi niin kuin aina ennenkin, eli uteliaisuus vei voiton. Rohkeasti viimeiset askeleet isomman tallin ovelle, jonka yritin avata mahdollisimman vaimeasti. Ehkä kukaan ei huomaisi mitään?
Tallissa oli lämmintä. Kukaan ei ollut oven lähettyvillä, joten varovasti suljin sen ja lähdin hiipparoimaan eteenpäin. Ensimmäinen hevonen jonka näin, näytti eläkeikäiseltä. Se oli silmät ummessa eikä reagoinut melkein mitenkään, vaikka seisahduin katselemaan sitä. Harmahtava ori oli kuitenkin nimikylttinsä mukaan vielä nuori. Rauhallinen tyyppi. Olisin jaksanut katsella sen torkkuja vielä pidempään, mutta halusin löytää sen tekkeherran.
Paikat vaikuttivat ensinäkemältä melko siistiltä, ja jopa puheensorinaa kantautui kauempaa. Vilkaisin vasemmalle, jossa näin päivän tuntilistan. En tiennyt tallin hevosista tai ratsastajista mitään, joten listassa mainitut eivät tuntuneet mitenkään erityisiltä. Vilkaisin nopeasti myös muut ilmoitukset. Ystävänpäiväjuttuja ja paljon muuta, Metsälampi taisi järjestää vaikka mitä! Kukaan ei onneksi vielä ollut huomannut minua, joten pääsin jatkamaan eteenpäin rauhassa. Pian kiinnostuin tutkailemaan yhden mustan ratsuponin, Dodon nimikylttiä. Ruuna oli aika hieno, eikä sekään hermostunut pienestä tutustumistaputuksesta. Tallilla oli tällä hetkellä täydet pisteet, ja kun olen kuitenkin melko kriittinen, se oli ihan hyvä saavutus.
Varustehuoneen kohdalla minut huomattiin. Pitkät, punertavat hiukset omaava henkilö vilkaisi sivulle ja en ehtinyt paeta.
"Hei, kukas sä oot? Mä oon Loci", hän esittäytyi.
"Sede.. Mä vaan kävin kattomassa tätä paikkaa, aattelin jo lähteä kotiin", mutisin nolona ja olin valmis säntäämään juoksuun.
"Hei ei sun tarvii paeta, mä voin nopeesti näyttää sulle sivutallin, jos päätalli on jo tullut tutuksi. Saa Metsälammella olla, ei kukaan porukasta sua aio purra!" Loci naurahti.
Nyökkäsin ujosti.
Sivutalli oli lähellä. Karsinoiden oviaukoista näkyi monia erilaisia otuksia. Läikikäs appaloosa, rauhallinen connemara, kookas puoliveriori.. Ja musta, siro ahaltek. Kun Loci esitteli nopeasti jokaisen, salakavalasti räpsäisin kuvan upeasta hevosesta. Yhtä huomaamattomasti tungin kännykän takaisin taskuuni. Uskoin, ettei kukaan tajunnut tilannetta. Hymyilin ja aloin taas kuunnella.
Erään raudikon tamman kohdalla pysähdyimme jälleen. Rauhallisen oloinen hevonen katseli ystävällisen oloisesti meitä, ja taisin näyttää ilmeisen poissaolevalta.
"Hei Sede, herätys!"
Säpsähdin ja yritin taas pitää naamani peruslukemilla. Tutkailin nimilaattaa. Arabin lempinimi oli Hali.
"Tää on tosi symppis, jos joskus käyn tunnilla niin haluan kokeilla tätä neitiä", mutisin iloisesti. Loci vilkaisi minuun.
"Hali on tosi herkkä ratsastaa, mutta yleisesti tosi ystävällinen ja kiva. Tykkään itekin tosi paljon Halista, suosittelen varsinkin jos koulupuoli kiinnostaa!"
Kun Loci oli kertonut pikaisesti Metsälammen tavoista ja käytännöistä, hänen piti lähteä auttamaan tuntilaisia. Kiitin esittelystä, ja huomaamattani ajauduin taas Halin luokse. Silitin tamman kaulaa. Fiksun oloinen hevonen seisoi paikallaan, eikä välittänyt vaikka tuntematon tulikin yllättäen häiritsemään. Yksinkertaisesti ihana hevonen. Uskomattoman ihana.
Tein sen virheen, että uppouduin aivoituksiini siihen Halin luona. Minut päästiin yllättämään.
"Hei, Loci kertoikin että Hali on saanut uuden fanin", ystävällinen naisihminen sanoi. Hän ei vaikuttanut tylyltä, joten uskaltauduin vastaamaan melko normaalilla äänellä.
"No.. Joo. Hali on tosi fiksu. Ja kiltti. Ja töhö."
Nainen katsoi arvioivasti rautiasta ja sitten minua.
"Mua voit kutsua ihan vain Sinteksi. Tai tallinomistajaksi, mutta toi eka olisi ehkä vähän mukavampi."
"Jos joskus alkeistunnille tarvitaan taluttajia, mä voin tulla jelppimään. Mutta mun pitää varmaan nyt ruveta siirtymään kotia kohti, tää paikka on niin hyvässä kunnossa ettei ees siivousapua tarvita", sanoin hiljaisesti, ja vilkaisin vielä suurisilmäistä täysiveristä.
"Pari hevosta myös hakee hoitajaa. Jos kiinnostusta on, niin ilmoitustaululla on ohjeet ja toimistoon voi käydä ilmoittautumassa. Tai sitten valtuuttaa jonkun muun ilmoittamaan, Metsiksessä se ei ole ongelma ainakaan kovin usein", Sinte sanoi. Hän mutisi vielä jotain kahvikupin täyttämisestä ja häipyi sitten omille teilleen.
Katsoin vielä arabia kerran. Sen ilme näytti kannustavalta. En kai vain ollut sekoamassa? Hali vain kai oli sellainen todella rohkaiseva neiti. Ehkä joku kiva asukas kaipaisi hoitajaa, voisi olla kivaa vaihtelua olla välillä muuallakin, kuin kotona homehtumassa.
Silmäilin lomaketta. Ja ennen kaikkea, vapaiden hoidokkien listaa. Pari ihan mielenkiintoista tapausta huomasinkin, meinasin jo ryhtyä arpomaan niiden väliltä. Mutta silloin satuin vilkaisemaan viimeisenkin vaihtoehdon: Suhaylah al Najya. Hali etsi hoitajaa? Päätös helpottui suuresti, ja parin minuutin kuluttua lähdin kuskaamaan lomaketta toimistolle.
Aloin tehdä lähtöä kotiinpäin odottelemaan vastausta, mutta siinä samassa vaaleahiuksinen, Viljaksi itsensä esitellyt tyyppi tuli luokseni kertomaan, että Sinte oli hyväksynyt minut mukaan talliporukkaan. Hymyilin ja kiitin iloisena tiedosta, mutta heti kun jäin yksin, mieleni valtasi uskomaton hämmennys. Minä en tullut tänne ottamaan hoitohevosta..
Kävelin jännittynein askelin Halin karsinalle. Tamma seisoi siinä, missä aiemminkin.
"Hei neitiseni. Arvaas mitä? Saat alkaa sietää mua nyt vähän useemmin. Mä nimittäin satuin pääsemään sun hoitajaksi", selitin hevoselle. Rautias katsoi minuun valloittavalla, avaralla ja tietäväisellä katseellaan, enkä voinut muutakaan kuin jäädä höpöttelemään sille.
"Puhutko sä itsekses, vai oliko tuo sittenkin uuden hoitajan ensireaktio?" kuulin yllättäen kauempaa.
Otin hitaasti askeleen taaksepäin ja käänsin katseeni tulijaa kohti. Pitkä, tummahiuksinen henkilö.
"Moi, tota joo, siis.. Mä oon nykyään Halin hoitaja", selitin.
"Aaa. Ellen ihan väärin muista, niin äsken kuulinkin jotain sen tapaista. Eikös sun nimi ollukin Sede? Mä oon Thea, hoidan Armaa."
"Juu, Sedeks mua kutsutaan.. Hei ihan vaan mielenkiinnosta, onko Metsälammen porukka tottunut näiden tallien välillä ravaamiseen, kun tuntuu siltä että kaikki jotka näin päätallissa, on kulkenu tätä matkaa edestakas kymmeniä kertoja?"
"Metsisläiset on välillä tällasia, ei kuitenkaan ihan joka päivä. Tänään on ollut vaan paljon kaikkea hässäkkää", Thea kertoi.
Jonkin aikaa myöhemmin löysin itseni Halin luota harjapakin kanssa. Yllätyin, kun löysin pääasiassa luonnonharjoja. Hevonen oli varmaan hiukan herkkänahkainen. Pari kertaa se luimisti, kun epähuomiossa satuin sukimaan liian kovakouraisesti, pääasiassa tamma kuitenkin oli ihan rauhassa. Harjan selvittelin mahdollisimman varovasti, koska tuntui siltä, että neidin jouhet katkeaisivat pienestäkin nyhtäisystä.
Hali oli kuitenkin alunperinkin ollut melko puhdas, joten lopputulos ei paljon alusta eronnut. Siitä huolimatta olin tyytyväinen hoitohetkeen. Hoidokkini vaikutti erittäin ystävälliseltä tapaukselta, joten sen kanssa ei varmaan olisi pahoja ongelmia myöhemminkään. Tarkistin karsinan läpikotaisin, mutta Metsistyyliin se oli melkein häikäisevän puhdas. Joko täällä oli joku siisteysintoilija, tai sitten talli hylki likaa joka paikasta.
Hetken mielijohteesta kiinnitin Halille riimunnarun, ja raotin karsinan ovea varovasti. Tamma seurasi tottelevaisesti, ja olin yhtä hymyä viedessäni sitä ulos. Tallipiha oli melko isohko, joten en viitsinyt lähteä sen kauemmas. Muualla todennäköisesti olisi ratsukoita, ja toisten tiellä oleminen ei ole kauhean kivaa. Kävelimme isoa ympyrää, pari kertaa myös muutaman lyhyen ravipätkän. Taluttelin Halia myös muilla kuvioilla. Nyt kun tunnit olivat menossa, ei elämää niin hirveästi ollut. Pari kertaa joku porukasta käveli tallista toiseen, ja siinä sivussa tuli monta uutta tuttua.
Käveltyämme puolisen tuntia, alkoi vaikuttaa siltä, että joku ratsastustunti oli loppumaisillaan. Muutama hoitaja vei hevosia ulos, ja kun ratsukot purkautuivat maneesista väsyneinä, monet pienemmistä kysyivät mihin tarhaan hevonen viedään. Joku totesi minulle sivumennen, että Hali on samassa tarhassa voikon Bella-ratsuponin kanssa. Muistin tamman ulkonäöltä tutustumiskierrokselta, ja melko helposti löysinkin Halin tarhapaikan. Lukuisat kavionjäljet lumihangessa kielivät siitä, että jompikumpi hevosista oli hiukan riehakas. Eikä aikaakaan, kun Hali tepasteli ympäriinsä kamalaa kilpakävelyä energisesti. Nauroin itsekseni hevoselle, ja lähdin sitten takaisin sisälle.
Tallissa oli hiljaista, kun hevoset eivät hirnahdelleet, kuopineet tai olleet muutenkaan pitämässä ääntä. Päivän tapahtumia oli hiukan hankala sisäistää, aamulla stalkkaustarkoituksissa lähdön jälkeen olen tehnyt vaikka mitä. On suuri päätös ottaa hoitohevonen, ja minä tein sen noin vain. Koko tallipäivänä Kipinä ei ollut käynyt mielessäni. Kotona äiti todennäköisesti odottaisi raivona, mutta sen kestäisi kyllä. Varmistin, että kaikki oli mukana, moikkasin siltä varalta että joku oli kuuloetäisyydellä, ja lähdin kohti kotia.
Matka tuntui paljon lyhyemmältä kuin aamulla. Ei kestänyt kovinkaan kauan päästä kotiin.
"Sede.. Mitäs me ollaan puhuttu lähtöjen ilmoittamisesta?" äiti sanoi syyttävästi keittiössä. Pysähdyin huoneeni ovelle ja vastasin:
"Mä kävin tallilla. Metsälammella. Ja mulla on siellä hoitohevonen."
"Mitä sun kanssas voi tehdä, kun et ikinä kysy lupaa mihinkään.."
"No nythän sä tiedät, että mä alan käydä tallilla tooosi usein", sanoin näsäviisaasti. Kutsuin Lennun jalanlämmittimeksi, ja keräilin piirustustarvikkeet kasaan.
Pari tuntia myöhemmin olin saanut aikaiseksi kuusi luonnosta Halista. Mielikuvitukseni oli alkanut laukata kolmatta suherrellessa, ja tamma olikin merihevonen
merenneitojen keskellä. Hali oli mukava piirrettävä, pitäisi joskus ottaa kamera mukaan ja räpsiä mallikuvia. Nyt oli kuitenkin aika käyttää koira pihalla, ettei se kohta laskisi alleen suoraan jaloilleni.. Ei olisi nimittäin ensimmäinen kerta kun niin käy.
Loppu ~

Tein myös uuden
kannen ^^
e// tosiaan tossa oli myös se ekstratehtävä mukana, jos sen sai suorittaa jo ekassa tarinassa. (:
Sinten kommentti
Kappas vaan, olipa yllätyksellinen tallivierailu! Netissä surffailu voi saada aikaan ihan mitä tahansa, vaikkapa yllättää uudella hoitohevosella! Hali on rauhallinen ja lempeä tamma, ja tosiaan melko herkkänahkainen – tämän vuoksi tammalle ostetaan pääasiassa pehmeitä luonnonharjoja. Uskon että saat Halista loistavan kaverin: ehkä kaipuu entiseen hoitohevoseen pääsee hellittämään, kun saa muuta ajateltavaa? Minusta on hyvä, että aloitit Halin kanssa ihan vain harjailemalla ja taluttelemalla.
Näin ystävyytenne lähtee rakentumaan tukevalle pohjalle. Seuraavalla kerralla voit kokeilla myös selkäännousua, ota vaikka joku toinen ratsukko mukaasi! Vaikka Hali onkin kiltti, kannattaa uuden hevosen kanssa olla aina vähän varovaisempi.
Upea, pitkä tarina! Kuvailet erittäin paljon, tästä tarinasta sai loistavan kuvan siitä, millainen olet persoonana. Elämää ja menneisyyttäsi mahtui sopivasti mukaan tarinaan, etkä unohtanut sitä tärkeintä – Halia. Jos joskus kirjoitat tarinoita, jotka eivät varsinaisesti liity yhteen hevoseen, ne kannattaa lähettää tallipäiväkirjaan. Kaikista tarinoista saa monipuoliset kommentit, ja pyrin korjaamaan kielioppivirheet mahdollisimman selkeästi tarinassa olleiden esimerkkien avulla.
Jos joku korjaus jää joskus mietityttämään, niin nykäise rohkeasti hihasta, selvennän sitä parhaani mukaan.
Tämä tarina oli täysin virheetön. Yllätyin etenkin siitä, että lainatut repliikit johtolauseineen olivat täysin oikein myös kieliopillisesti: ne ovat monella osoittautuneet hankaliksi. Upeaa kuvailua ja elävää tekstiä, tarina tempaisi lukijan mukaansa jo ihan alussa. Kerta kaikkiaan todella hyvä kokonaisuus!
Kerron jo tässä vaiheessa – ettei tule yllätyksenä: valokuvista ei valitettavasti enää jaeta piirrosmerkkejä, eikä niitä lisätä hoitajien kaappeihin. Tämä siitä syystä, ettei minulla ole varmuutta siitä, kuka kuvat on todellisuudessa ottanut (joku voi helposti huijata ottamalla kuvan netistä ja lisäämällä sen hoitotarinan yhteyteen "itse otettuna"). Sama koskee myös päiväkirjojen kansia, paitsi jos ne on kokonaan itse piirretyt. Piirroksista saa edelleen tarinamerkinnät, ne lisätään myös kaappeihin sekä tallin yhteiseen piirrosgalleriaan.
24,90v€