|
Post by jade on Apr 4, 2014 20:18:41 GMT 2
Elikkä kun kerran useammat teistä käyvät ihan tallilla, niin ajattelin tehdä keskustelun jossa voi kertoa omista mokista ja tippumisista tallilla  Yks mun hassu tippuminen XD : Olin ehkä 9-vuotias ku tää tapahtu. Oli mun eka estetunti ja menin isolla heposella. Kun hyppäsin yhen ristikon nii sen jälkee jäin kaulalle roikkuun ja hepo lisäs vaa vauhtii sen jälkee. se meni kiitoravia ja tipahdin seisaalteen maahan enkä päästäny sen harjasta & ohjista irti- vaan juoksin pari askelta hevosen vierellä ja pomppasin takas selkää!! 
|
|
|
Post by Loci on Apr 4, 2014 20:47:26 GMT 2
Pari kesää takaperin olin leirikisoissa. En muista tapahtuiko verkassa vai radalla mutta tiukkaan mutkaan tultiin ponin kaa eikä tasapaino riittäny. Kaaduttiin, mutta selvisin pelkillä naarmuilla
|
|
|
Post by jade on Apr 5, 2014 8:08:31 GMT 2
Loci// Oioi!
|
|
|
Post by Kamilla C. on Nov 19, 2015 20:51:01 GMT 2
Pahin tapahtui, kun olin uittamasta Vanda nimistä isoa hevosta tandemilla erään tytön kanssa, jonka nimi saa nyt leikisti olla Via. Olin takana, ja Vanda oli tallin luottoratsu, joka rämpi upeasti uittopaikalle kuivien ruohonkorsien läpi. Vanda alkoi kuitenkin pelleillä heti, kun sen olisi pitänyt mennä veteen. Sitten ajattelin sanoa tamman hoputtajalle, ettei tästä seuraa mitään hyvää. Siinä kävikin sitten niin, että iso kylmäverinen yritti nousta pystyyn, mutta kaatui meidän päälle. Muiden uittajien kertomana olin vetänys takaperinvoltin melkein niskolleni, lyönyt pääni kiveen, sen jälkeen Via oli tippunut selälteen puoliksi päälleni ja "lyönyt" päänsä lantakasaan, sitten vielä Vanda perässä päällemme. Minä alimmaisena jouduin ambulanssikyydillä sairaalaan. Sain lievän aivotärähdyksen, käsi katki ja nilkka nyrjähti. Siinä sitten makoilin sairaalassa parisen viikkoa, kunnes pääsin pyörätuolissa kotiin. Siitä seurasi sitten 2,5 kuukauden ratsastustauko, ja siinä välissä meni tärkeät seuramestaruuskilpailut.
Hauskin taas tapahtui kun olin juuri aloittanut ratsastuksen. Menin laiskalla ponilla, mutta kun opettaja käski antaa raippaa, kauhistui poni sanasta "raippa", ja sitten kävi niin, että shettisristeytys alkoi tykittämään pukkilaukkaa ympäri maneesia, ja minä tulin alas. Ei sattunut tai mitään, se oli vain hauskaa katsottavaa ainakin... Toinen hauskuus tapahtui siitä vuoden päästä. Menin estetunnilla huonojalkaisella ponilla, joka teki aina kenguruloikkia. Mun olisi pitänyt mennä ponin huonojen tassujen takia ristikko, mutta vahingossa menin sitten 55 senttisen. Siitä seurasi kenguruloikka. Minä roikuin kaulalla ja nauroin siihen asti, että tipuin pyrstölleni maahan.
|
|
|
Post by Loci on Feb 22, 2016 17:38:00 GMT 2
Tänne täytyy nyt kyllä tulla kertomaan meikän viimeisimmästä ratsastuksesta. Oltiin maneesilla estevalkussa, mulla semmonen yksärinä aiemmin toiminut arabiruuna, joka loppuvuodesta vaihtoi omistajaa ja pääsi tuntsariksi. Oonhan mä Harmolla ratsastanu mulle tuttu hevonen, perä lentää, on muka herkkis jne. jne. Puomit oli ok, sitten lähdettiin tulee vuorotellen sarjaa (puomi, kavaletti, puomi, kavaletti). Harmo jo ekalla kerralla selkeesti linjalle tullessa pisti isompaa vaihdetta silmään, pari pukkia tuli, mutta se siitä. Valkku käski tekemään vähemmän käsillä, jättämään hepan oman onnensa nojaan ja vikaa puomia korotettiin ehkä se 10 cm.
Linjalla päästin ohjan pikkusen löysäksi, Harmo meni kolme ekaa kovaa, mutta sinänsä siististi. Esteelle otin harjasta kiinni, varmaan olin vähän liikaa edessä. Harmo otti ihan kunnon pukkisarjan, multa lähti jalkkarit, enkä saanu itteeni takas pystyyn. Suunnilleen puolessa välissä toista pitkää sivua mä tiesin, että mä tuun täältä alas joka tapauksessa, joten pudottauduin vasemmalle- eli ulkopuolelle, kerran sinne olin jo vähän kallellaan. Päädyin ilmeisesti maneesin laidan ohjaamana sikiöasennossa maahan selälleni ja tunsin Harmon tallaavan mun vasemman polven päälle. Ei mitenkään mukava tunne. Siitä sitten päästiin kyllä ylös ja katsomon puolelle, mutta uudet housut meni rikki, polvi oli aivan pallona ja hokinreikä ulkosyrjällä ja 5 cm haava polvilumpion alapuolella.
|
|
|
Post by Rosa on Feb 23, 2016 22:26:59 GMT 2
Mullakin on kyllä vaikka minkämoista sattunut, mutta ehkä eniten "haluan vajota maan alle" -viboja tuottanut tippuminen oli kun pari kuukautta sitten menin melko itsepäisellä suokkitammalla. Vickaliina niminen, ilmeisesti juuri sinä päivänä melko pirullisella tuulella varustettu tamma päättikin sitten heti alkutunnista pukittaa mut alas. Nolointa tässä oli se, että eipähän opettaja ollut varmaan kuin 100 kertaa mulle selittänyt että jos et nyt oo tarpeeks napakka niin se heittää sut alas  Ja kyllä muuten heittikin ja ai että kun teki kipeetä! Olin sitten siinä koko lopputunnin istumassa ja kattelemassa käsi paketissa, itku silmässä ja erittäin turhautunut fiilis mukana vielä tallilta lähdettäessäkin. Toinen melko nolo tippuminen oli kun tipuin kaksi tuntia putkeen samalta ponilta, molempina kertoina vain ja ainoastaan (todellakin huonon  ) tasapainoni pettäessä. Toisella kerralla tulin alas vieläpä ravista ja silloisen hyvän kaverini katsoessa ja nauraessa.
|
|
|
Post by Rosa on Feb 25, 2016 21:28:08 GMT 2
Ja hei olihan vielä semmonenkin kun menin kaverin ponilla joskus parisen vuotta sitten. Tän kaverin äiti oli just kehunut mut suunnilleen maasta taivaisiin mun ratsastustaidoista (jotka ei kyllä todellakaan ollut kovin hyvät silloin...), ja mitä mä teen? No menen tippumaan heti seuraavassa mutkassa ponin tehdessä jonkun äkkiliikkeen, onneks ei käynyt pahasti  Olis mun kyllä ehkä pitänyt pysyä siellä, sen verran pienestä syrjähypystä oli kyse. Ehkä tää ei kuitenkaan ollut niin "noloa", koska oon kuullut että tää poni tekee samaa aina uusilla ratsastajilla, ja jotkut on tippunut siltä paljon pahemminkin ja paljon vähemmästäkin 
|
|
|
Post by Emma on Mar 5, 2016 20:48:52 GMT 2
Ratsastin kerran kaverini pojilla. Deltsu oli ihan tuttu juttu, ja tiesin, että ponilla oli tapana kiihdytellä turhia. Noh, laukassa sitten D ryösti ja juoksi suoraan lantakasaan. Deeltä meni siinä tasapaino, joten se kompuroi kovassa vauhdissa. Äkillinen vauhdinhidastaminenhan lennätti mut selälleni maahan. Ilmat meni pihalle, ponin kavio osu poskeen ja pää kopsahti maahan. Seurauksena musta silmä, lievä aivotärähdys ja kipeä haava...
|
|
|
Post by Lydia on Mar 7, 2016 19:58:49 GMT 2
Mun pahin timmuminen tapahtui ollessani seitsemän vuotias. Tällöin emme olleet vielä harjoitelleet laukkaa tunneilla ja olin muutenkin kokematon. Ratsastin valkoisella säikyllä ponilla, joka sitten säikähti jtn autoa maneesin ulkopuolella tms ja lähti laukkaamaan kovaa. Hevonen kuitenkin hidasti pian ja tunti jatkui. Noo hevonen säikähti uudemman kerran, ei siinä sitten mitään selässä selvittiin. Kolmannen kerran kun heppa säikähti ja lähti laukkaamaan se jatkoi ja jatkoi laukkaa, kunnes oli laukannut neljä kierrosta maneesia ympäri tipahdin maneesin seinääpäin -> kypärän lippa aivan murenoiksi ja seinään reikä..  Lopputunnista olin ensin liinassa ja poni säikähti siinäkin vielä ja sitten talutin ja silloinkin poni oli lähteä käsistä... Kyseessä siis vanhempi 20v. pappa poni, joka ei muuten säikky juurikaa..
|
|
|
Post by Silja on Mar 7, 2016 20:23:26 GMT 2
Mä oon jossain ehkä sanonutkin, että oon mestari tippumaan hurjan näköisesti, mutta oon tähän mennessä selvinnyt pelkillä mustelmilla  oon ehkä nääkin joskus kertonut jossain, mutta pahimmat tippumiset on olleet mun eka tippuminen, jossa olin vielä aloittelija ja poni sitten säikähti ja pyörähti reippaasti taluttajan ympäri, jolloin putosin ja ranne tärähti ja olin niin pieni että se kipu oli kyllä ihan kamala.. sitten viime kesänä poni pukitti mut maastossa alas ja jatkoi matkaa, jolloin jäin sitten sen jalkoihin. Tässäkään ei onneksi sen pahemmin käynyt, vaikka olin kyllä ihan mustelmilla ja paikat kipeänä 
|
|
|
Post by Heidi on Apr 18, 2016 21:02:11 GMT 2
Pakko tulla kertoon!  Elikkäs...Olin joku 8-9v, kun menin yhdellä shettiksellä ilman satulaa kentällä. Mulla oli sillon vielä vähän kehnomman puoleinen tasapaino, joten pyllähdinpähän maahan muutaman kerran ja tämä pikku ratsuni päätti laukata kentältä pois alittaen aidan narun! Arvatkaa naurattiko?  Yksi ns. Pahenpi sattui myös niihin aikoiihin. Menin yhdellä 140 cm ponilla. Se pukitti kovasti laukassa ja taas oli vähän huono tasapaino ja tipuin. Tipuin hevosen eteen niin, että se astui rintakehäni/solisluuni/olkapääni päälle. Selvisin kuitenkin pelkillä naarmuilla ja kolhuilla! 
|
|
|
Post by Sini on Jun 30, 2016 19:44:26 GMT 2
Mun pahin tippuminen sattui tässä 6 (?) viikkoa sitten. Oli erikoisestetunti ja menin "säikyllä" arabiristeytyksellä, joka esittää kauhean säpsyä & tulista arabia. Alkutunnista poni ei kuunnellut mua ollenkaan, otti vesimattoja ohittaessa jotain ihme pupuloikkia ja pomppi pystyyn, ei korkealle mutta kuitenkin. Kieltoja tuli varmaan viis kappaletta jo ennen kahden vesimaton lävitse menemistä. No alku menikin aivan täydellisesti  Reetu oli jo puoliksi mennyt mattojen läpi, kunnes se tajusi, että oli melkein ohittanut poninsyöjämatot. Ja sit yhtäkkiä vedetään jarrut pohjaan... Olisin pysynyt kyydissä, ellei Reetu olisi vetänyt päätänsä alas. Lensin kaulalle ja siitäkös poni ärsyyntyi! Se alkoi pyörimään ympyrää ja viskelemään päätään, mutta mulle tuli joku takertumisrefleksi, enkä vaan voinut päästää irti. Sitten mä tajusin, etten mä voi enää päästä takaisin satulaan kun olin jo melkein maassa. Pudottauduin sitten maahan ja olin silleen "eihän tässä mitään", kunnes tajusin pudonneeni outoon asentoon taittuneen käteni päälle. Käsi roikkui ja oli paljon alempana kun toinen, sormissa ei ollut kunnolla tuntua eikä käsivarsi liikkunut. Menin sitten katsomoon kattelemaan muitten ratsastusta (ja syyllisen näköstä Reetua, joka oli katkaissut ohjansa  ). Tuloksena oli sitten kuukaus liikuntakieltoa, eli toisin sanoen murtunut olkapää ja joku hermopunosvaurio... Mutta nyt se vaan naurattaa - seuraukset eivät tietenkään olleet kivat, mutta kaverin sanoin tippumiseni näytti huvittavalta, jonka kyllä uskonkin 
|
|
|
Post by Lloydpogue on Nov 6, 2020 23:35:33 GMT 2
Hi, here on the forum guys advised a cool Dating site, be sure to register - you will not REGRET it <a href=https://bit.ly/384HTnk>https://bit.ly/384HTnk</a>
|
|