|
Post by Sinte on Dec 13, 2016 15:19:40 GMT 2
Luukku 13
Metsälammen Nastarengas. (Loci 2016) "Hiljaisuus... tai miten sen nyt ottaa.
Pääni upposi tyynyyn kun vetäisin peiton ylitseni. Ihana lämpö. Rentouduin välittömästi, ja kuuntelin ympäröivää hiljaisuutta. Vain jonkun puhelimen valot välkkyivät huoneen kattoa vasten, mutta nekin sammuivat pian. Ajattelin tätä päivää. Estetuntia Crandilla, Sannan kinkkukiusausta ja leirikastetta, jossa olin onnistunut vetämään koko ryhmää perässäni ensimmäisessä tehtävässä. Sen jälkeen tytöt olivat olleet suihkussa varmasti yli puoli tuntia ja sen jälkeen vesikin oli ollut viileää. Crandi oli kuitenkin saanut mielialani kohoamaan hyytävän kylmällä yömaastolenkillä.
Ja nyt minä makasin tässä, pehmeän ja lämpöisen sängyn armoilla... tai hyvä on, se oli sohva, mutta harvinaisen mukava. Tyyny oli täytetty untuvalla, ja oli taivaallisen ihanan tuntuinen niskaani vasten. Katselin kattoa täysin levollisena ja tunsin, kuinka uni hitaasti lisäsi painoa silmäluomilleni ja painoi niitä kiinni varmasti mutta järkyttävän hitaasti. Käännyin katse selkänojaan päin ja vedin peiton korviin. Hyvää yötä, Stefan. Hyvää yötä, muut. Ja silloin kaikki pimeni, kun tuudituin rauhalliseen ja sikeään uneen.
- Herää, Stefan! joku kuiskasi korvani vierestä ja tökkäsi otsaani..."
– Stefan, viikonloppuleiri 3-8.12.2013, Lue koko tarina!
RKM-estevalmennuksen arvonta
Tämä valmennusarvonta on avoinna vain RKM2016-tapahtuman osallistujille! Tähän alle osallistuneiden kesken arvotaan yksi RKM-estevalmennus ratsukon kilpailutasolla. Tuotoksella kuitatusta valmennuksesta ansaitsee yhden pisteen finaaliin. Voittaja ja palkinnon lunastus: Voittaja arvotaan puolueettomasti arvontakoneella, ja ilmoitetaan tässä luukussa huomenna. Valmennuksen voittajan tulee lähettää tähän alle tai sähköpostiini (tohvelon[at]gmail.com) piirros tai vapaamittainen (kuitenkin vähintään 100 sanaa) tarina valmennuksesta. Kun tuotos on tullut perille, saat valmennuskommentin. HUOM! vain tuotoksella kuitatusta valmennuksesta tienaa pisteen RKM-finaaliin.
Arvonnan osallistujat:Vilja - Rhoshill Huckleberry, Metsälammen Ratsutalli, 70 cm Silja - Sithiriel Fair, Metsälammen Ratsutalli, 80 cm Laura - M.L. Ärräpää Jätkä, Metsälammen Ratsutalli, 70 cm Sara Wermundsen - Goljat, Vaahterapolku, 70cm Alecia Bond - Havillaine, Hevosopisto Tulipuro, 95cm Julia Luoti - Sammy Wii!, Vaahterapolku, 95cm Voittaja:
RKM-valmennuksen voitti Julia Luoti hevosellaan Sammy Wii! voittaja on arvottu Virtualijelpin arvontakoneella puolueettomasti. Paljon onnea! Olitkin jo lähettänyt tuotoksen. RKM-valmennus lähetetään tähän luukkuun tämän päivän aikana.
Miniestekisat ilman satulaa
Metsälammen maneesiin on koottu pieni esterata, ja luvassa olisi leikkimieliset pikkukisat ilman satulaa! Radalle on pystytetty kaksi ristikkoestettä, kolme pystyestettä ja yksi pienenpieni okseri. Tervetuloa kilpailemaan omalla tai Metsiksen hevosella! Suosittelemme käyttämään kilpailuissa turvaliiviä, kypärä on jokaiselle osallistujalle pakollinen. Osallistumisaikaa klo 24 saakka. Osallistumalla ansaitset yhden hevosenkengän, jokainen luokkavoittaja tienaa yht. 2 hevosenkenkää! Jokaiselle kuitanneelle jaetaan ekstrahevosenkengät. Kuittaaminen tarinalla/piirroksella on vapaaehtoista.  Kilpailuihin osallistuneiden kesken arvotaan yksi valmennuslahjakortti Metsälammelle. Luokat1. miniluokka, max. 40 cm 2. jumppaluokka, max. 60 cm 3. loikkaluokka, max. 80 cm Osallistuminen ja säännöt- Voit osallistua yhteen luokkaan vain kerran
- Yksi hevonen voi osallistua kaikkiin luokkiin (mutta vain kerran yhteen luokkaan)
- Kisoihin osallistuneiden kesken arvotaan yksi valmennuslahjakortti Metsälammelle
- Osallistu tässä alla viimeistään huomenna 14.12. (klo 17.00 mennessä) alla olevalla kaavalla:
Luokka nro. Ratsastaja - Ratsun koko nimi Osallistujat 1. miniluokka 1. Vilja - Rhoshill Huckleberry 2. Thora Vinter - Thor 3. Silja - Sithiriel Fair 4. Jane - Marabou 5. Veera R. - Marvellous Mockingbird 6. Tuulia T. - Kuuralehdon Lumilyhty 7. Katariina - Villahaan Niikeri 2. jumppaluokka1. Thora vinter - Thor 2. Jane - Caribo 3. Katariina - Kasarmin Onni 4. Laura - M.L. Ärräpää Jätkä 5. Veera R. - Bella de la Rosa 6. Tuulia T. - Milkan Kaskivara 7. Rosita Huusko - Kayleigh 3. loikkaluokka1. Satu - Riemu Keisarinna 2. Julia Luoti - Sammy Wii! 3. Tuulia T. - Wiherkankaan Houdini 4. Thora Vinter - Thor 5. Jane - Helnia 6. Katariina - Vics Grimaldi
|
|
|
Post by Katariina on Dec 13, 2016 15:51:09 GMT 2
Luokka 1. Katariina - Villahaan Niikeri
Luokka 2. Katariina - Kasarmin Onni
Luokka 3. Katariina - Vics Grimaldi
|
|
|
Post by Vilja on Dec 13, 2016 16:16:47 GMT 2
RKM-arvontaan: Vilja - Rhoshill Huckleberry, Metsälammen ratsutalli, 70cm Miniestekisoihin: Luokka 1 Vilja - Rhoshill Huckleberry
|
|
|
Post by Silja on Dec 13, 2016 16:23:27 GMT 2
RKM-arvontaSilja - Sithiriel Fair, Metsälammen Ratsutalli, 80cm MiniestekisatLuokka 1 Silja - Sithiriel Fair
|
|
|
Post by TuuliaT on Dec 13, 2016 16:50:28 GMT 2
Miniestekilpailut
Luokka 1 Tuulia T. - Kuuralehdon Lumilyhty
Luokka 2 Tuulia T. - Milkan Kaskivara
Luokka 3 Tuulia T. - Wiherkankaan Houdini
|
|
|
Post by Veera R. on Dec 13, 2016 17:16:55 GMT 2
Luokka 1 Veera R. - Marvellous Mockingbird
Luokka 2 Veera R. - Bella de la Rosa
|
|
|
Post by laura on Dec 13, 2016 17:20:41 GMT 2
RKM-valmennusLaura - Jätkä, Metsälammen ratsutalli 70cm MiniestekisatLuokka 2, 60cmLaura - Jätkä Kuittaus;Pillin vihellyksen kuullessani, olin super innoissani. Jätkän laukkaan kannustin, 'minua jännittää' mielessäni tunnustin. Ensimmäisen esteen kaukaa ylitin, itseäni siitä tylytin. Seuraavasta jo yli lennettiin, ja jo seuraavaa estettä etsittiin. Ei puomitkaan kolissut, enkä minäkään selästä tippunut. Maaliin päästessä yleisö taputtaa, ja minua vain naurattaa.
|
|
|
Post by Sara W. on Dec 13, 2016 18:00:09 GMT 2
Sara Wermundsen - Goljat (http://vaahterapolku.altervista.org/hevoset/goljat.html), Vaahterapolku, 70cm
|
|
|
Post by Thora Vinter on Dec 13, 2016 18:17:03 GMT 2
1. miniluokka Thora Vinter - Thor 2. jumppaluokka Thora vinter - Thor 3. loikkaluokka Thora Vinter - Thor // jonkin sortin kuittausta tulossa 
|
|
|
Post by Alecia Bond on Dec 13, 2016 18:22:30 GMT 2
RKM-arvontaan; Alecia Bond - Havillaine, Hevosopisto Tulipuro, 95cm
|
|
|
Post by Satu on Dec 13, 2016 18:42:49 GMT 2
Luokka 3 Satu - Riemu Keisarinna
Olin tosissani päättänyt lähteä Rinnan, yhden uusista asukkaista kanssa Metsälammelle kisailemaan. Lähinnä huumorilla siis, vaikkei tilanne hurjan humoristiselle vaikuttanutkaan siinä vaiheessa kun siirsin kimoa raviin - pompin sen energisissä askelissa kuin mikäkin perunasäkki! Siitä en ollut ihan varma, miksi ihmeessä olin ilmoittanut meidät suurimpaan luokkaan satulatta... Tunnetusti Rinna on varsinainen estehirmu, mutta kyllä siitä hauskaa tulee - kokemuksen kautta! Olin nauranut kurkkuni kipeäksi katsellessani aikaisempia suorituksia. Seuraavaksi oli tosin meidän vuoro siirtyä radalle, jolloin yritin vain keskittyä selässä pysymiseen. Nostin Rinnan laukkaan suunnaten ensimmäiselle esteelle. Rinna oli hurjan vauhdikas, mutta yritin vain istua syvälle satulaan... eikun niin, eihän mulla ole satulaa? Ensimmäiset esteet sujuivat hyvin horjumisesta huolimatta. Kun päästiin radan puoliväliin, edessä oli jo pystyeste! Lähestyimme hyvin, mutta Rinna ei loikannut odotusteni mukaan keskelle vaan sujautti itsensä oikealle - jolloin minä tietenkin luiskahdin vasemmalle! Roikuin tammassa hypyn yli ja sen jälkeen, mutta jollain ihmeen kaupalla en pudonnut selästä! Nauroin vedet silmissä ja hidastin Rinnan tahtia hieman. Melkein joku meinasi huutaa "kakkua", mutta eipä tullut tarpeeseen! Loppurata sujuikin ihmeen hyvin, ja poistuimme ehjinä maneesista hymyilevin suin.
|
|
|
Luukku 13
Dec 13, 2016 20:07:39 GMT 2
via mobile
Post by Jane on Dec 13, 2016 20:07:39 GMT 2
Luokka nro. 1 Jane - Marabou Luokka nro. 2 Jane - Caribo Luokka nro. 3 Jane - Helnia? Kuittaan piakkoin 
|
|
|
Post by Jane on Dec 13, 2016 23:52:34 GMT 2
Maraboun estekisat
Shettistamma matkaan ampaisee pieni mutta pippurinen, vaikka se on klisee. Ensimmäistä estettä kohti, siitä alkaa ajan ajojahti.
Poni meinaa hieman hosua, jalat meinaa puomiin osua kolmannella esteellä kolahtaa, jotain maahan putoaa.
Tamma tätä säikähtää, sivuun se vähän hypähtää. Ei se kuitenkaan haittaa, edelleen matkaa taittaa.
Maalissa riemu on suuri, mutta olihan tämä sen bravuuri. Sivummalle siirrymme odottamaan, hetki vielä vierähtää, sen huomaan.
|
|
|
Post by Julia Luoti on Dec 14, 2016 13:55:45 GMT 2
RKM-arvontaJulia Luoti - Sammy Wii!, Vaahterapolku, 95cm Sammyä ei jännittänyt uusi työympäristö, vaan se puksutti menemään uraa ympäri tyynenrauhallisena. Maneesi oli hitusen verran pienempi kuin Vaahterapolussa, joten tulisipahan treenattua tänään ainakin lyhyempiä teitä. Hyppäsimme pieniä jumppasarjoja alkuun, että saimme lihakset lämpimiksi. Välillä käskettiin tulla vähän reippaammin, ja välillä hieman kootummin. Sammy otti askellajinsa nopeasti haltuun ja teimme moitteettomia suorituksia, joista saimme hyvää palautetta. Välikäyntien jälkeen esteet nousivat siihen tasoon, mitä ne radallakin tulisivat olemaan. Ensin kuitenkin tehtiin vielä harjoituksia yksittäisillä esteillä. Meitä käskettiin ensin ottamaan pidempiä laukkoja, sitten lyhyempiä. Sammy kuunteli minua vallan mainiosti, ja esteet ylittyivät laukan pituuksista huolimatta puhtaasti. Kun saimme luvan tulla rataa, yritin kokeilla esteväleissä eri laukkapituuksia. Sammy kääntyi pienimmätkin tiet ja hyppäsi kerta toisensa jälkeen paremmin. Opettajan mukaan näillä eväillä meillä oli hyvät mahdollisuudet menestyä kisoissa. MiniestekisatLuokka 2 Rosita Huusko - Kayleigh Kiela spurttasi pienellä ympyrällä ja olisi jo tahtonut radalle niin kauhean kovasti. Pidättelin sitä viimeisillä käsivoimillani, sillä käteni olivat aivan kohmeessa suurista pakkaslukemista johtuen. Kiela sen sijaan keräsi vain enemmän kierroksia, mitä purevammaksi pakkanen kiristyi. Lähtömerkin saatuamme Kiela pinkaisi ensimmäistä estettä kohti kuin tykinohjus. Sain kiittää vain tallin työntekijää, joka oli ruokkinut tammani näin leveäselkäiseksi. Pysyin selässä tamman kenguruloikista huolimatta, kun pidin sen pitkästä hulmuharjasta kiinni. Kiela teki kuitenkin puhtaan radan, vaikken kerennyt tehdä selässä muuta kuin keskittyä olemaan tippumatta! Luokka 3 Julia Luoti - Sammy Wii! Empä ollut vielä nän isolla hevosella päässyt hyppäämään ilman satulaa. Tervehdyksen jälkeen kuitenkin sain kokea, miltä se tuntui. Sammyn pehmeä laukka muuttui sekunteissa takapuolta jytyyttäväksi sen nähdessä esteitä, eli hyvin kaukana pehmeästä. Lisäksi ruuna otti varaslähtöjä esteille, minun yrittäessä pysyä epätoivoisesti mukana sen isoissa hypyissä. Välillä tuntui, että valuisin alas kylkeä pitkin, mutta Sammy piti minut mukana viimeiseen asti. Viimeisillä esteillä tarrasin vain harjasta kiinni ja toivoin parasta. Ruua kuitenkin hyppäsi ne yllättävän tasaisesti, mutta pysähtyi miltein kuin seinään maaliviivalle. Siinä sitä sitten oltiin, ennemminkin istumassa Sammyn kaulalla kuin selällä.
|
|
|
Post by Thora Vinter on Dec 14, 2016 15:58:53 GMT 2
1. miniluokka Thora Vinter - Thor 2. jumppaluokka Thora vinter - Thor 3. loikkaluokka Thora Vinter - Thor // jonkin sortin kuittausta tulossa Painoin kypärän päähäni ja napasautin lukon kiinni. Juuri samalla sekuntilla kuulin nimeäni huudettavan. "Joojoo mä tulen, mä oon hidas!" huikkasin Casperille, miesystävälleni. "Ne pyysi sua jo sinne maneesiin", Casper jatkoi hoputtamista. Lähdin pitkin askelin kohti Metsälammen maneesia hämmentynyt Thor ohjaksien päässä. Loikkasin lähes vauhdista Thorin selkään ja aloin verryttelemään. Thor kulki nätissä, melko korkeassa muodossa ja se tuntui pysyvän hallussa erittäin hyvin. Saimme luvan aloitta, joten pyysin Thoria laukkaan ja ohjasin ponin kohti ensimmäistä estettä. Thor ei edes hypännyt kunnolla, se enemmänkin astui esteitten yli. "Thora ja Thor seuraavaksi!" Toisenkin luokan rata sujui hienosti. Thor oli aloittanut pärskimisen ja viitsi jo hypätäkin. Neljännen esteen kohdalla maneesin katolta tippui lunta, jota seurasi pieni tömähdys. Thor säpsähti sitä ja Thorin askeleet menivät hiukan sekaisin. Thor lähti hyppyyn ihan liia ajoissa, minä en tietenkään osannut varautua siihen. Horjahdin uhkaavasti, mutta sain kun sainkin Thorin kiinni ja itseni takaisin tasapainoon. Pienen voltin kautta jatkoimme radan kunnialla loppuun, ei se kuitenkaan mikään voittajasuoritus ollut. Nyt koitti päivän viimeinen suoritus, maneesiin pystytetyt esteet olivat jo korkeammalla. Innostus kiilsi Thorin silmissä ja hevonen kuopi etujalallaan. Saatuamme luvan aloittaa, annoin Thorille laukka-avut. Ratsuni pärskähti ja heitti päätään loikatessaan laukalle. Kolmannen esteen jälkeen vauhti alkoi kiihtyä. Viides este tultiin jo melko riskaabelisti, tie viimeiselle esteelle jäi jokseenkin kummalliseksi. Pidätin Thoria käyttäen kaikkia mahdollisia apuja, mutta Thor vain painoi vastaan. Hieman ennen estettä Thor kuitenkin antoi periksi, mutta vauhtia oli nyt vaihteeksi liikaa. Tunsin, kuinka Thor alkoi hidastaa juuri ennen hyppyä ja eteenpäin kannustamisesta huolimatta lopputulos ei ollut mieleen. Thor päätti vetää liinat kiinni. Juuri, kun olin kääntämässä Thoria pois, se päättikin hypätä. Täysin paikoiltaan, tasajaloin lähtenyt hyppy toi hilpeyttä muihin osallistujiin ja katsojiin. Pysyin kuin pysyinkin selässä, eikä rata kokonaisuudessaan ollutkaan kummoinen.
|
|